måndag 23 augusti 2010

Malvina Reynolds - 110 år


I dag skulle Malvina Reynolds ha fyllt 110 år.
Numera är Reynolds mest känd för sin låt "Little Boxes".
Men hon skrev ett stort antal sånger som hon publicerade i sångböcker och senare även sjöng in på skivor.
På hennes 109-årsdag hade jag en lista med hennes tio bästa sånger
En sång som inte är med på den är "The Albatross":

Det är en typisk Reynolds-sång. Så som berättelsen om albatrossen kontrasteras dels mot Reynolds eget liv, dels blir till ett motstånd mot napalmbombandet av Vietnam.
"So never kill a gooney bird/Or knife your loving kin,/And never burn a single soul,/Be sure it's more than ten,"

Av och till sjöng Reynolds berättelser som inte blev till politiska allegorier. Hon gjorde bland annat ett stort antal barnvisor. En del av hennes konstnärskap som också påverkade hennes övriga sånger. "Little boxes" hade knappast låtit som den låtit om inte Reynolds intresserat sej för barnramsans uppbyggnad.
Och även de politiska visorna kunde Reynolds betrakta som barnvisor "The Albatross" finns med i en del upplagor av "Tweedeles and foodles for young noodles" - ett häfte med barnsånger av Reynolds.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Little Boxes är absolut den sång jag mest förknippar med Malvina Reynolds (fast jag har den med Pete Seeger)- och jag tänker tillbaka till 60-talet (tack för nostalgitrippen- även om jag inte längtar tillbaka till bilderna från det fasansfulla Vietnamkriget).

Petter sa...

Pete Seeger var väl den som gjorde att "Little Boxes" slog igenom.
Han och Malvina Reynolds samarbetade med ett par sånger. Och Seeger spelade in flera qav Reynolsds kompositioner.