tisdag 17 augusti 2010

Påminnelse


Cléo från 5 till 7 är andra filmen i den franska filmveckan och går i kväll kl. 22.35 på SVT2.
Det är en fantastisk film. Den handlar om en kvinna som går runt i staden och väntar på ett läkarbesked. Vilket kanske inte låter så muntert. Och det är det väl inte hela tiden heller, men filmen gör en ändå på gott humör.

Varda är en av de intressantaste av de filmregissörer som kom fram med den franska vågen. I alla fall om jag går efter det jag har sett av henne. Det kan vara knepigt att få tag i Varda-filmer. Agnès stränder, hennes självbiografiska dokumentärfilm, finns på svensk DVD. Det är en rätt bra film. Många filmregissörer gör intressantare filmer om sina egna verk än de kulturprogramfilmer som det ofta görs om dem.

Jag har Vardas dokumentär om de Svarta Pantrarna liggande nånstans. Den borde jag leta reda på.
I alla fall, se Cleo från 5 till 7. Jag tvivlar på att du har något bättre för dej.

Inga kommentarer: