måndag 22 februari 2010

Veckans dikt fyller hundra

Morgonens Derek Walcott-dikt med anledning av Saint Lucias nationaldag var det hundrade inlägget med etiketten "veckans dikt". Alla inläggen med den etiketten är inte dikter utan där finns romanutdrag och citat och sånt som står skrivet om den dikt som den veckan var veckans dikt. Och sången "Jag dansar Mao Mao" ur Jean-Luc Godards Kineserna.

Men om man tar enbart dikterna så tycker jag att inslaget bildar en rätt bra antologi med dikter av hög kvalité. Det är en något olaglig antologi. Även om man kanske skulle kunna räkna det som ett utdrag ur diktsamlingarna som de citeras ur och som så varande fair use. Men jag vet inte ens vad begreppet heter på svenska, ännu mindre var citatgränsen egentligen går.
En gång har den översättaren av, och därmed den rättmätige copyrightägaren till denna översättning, av en Rene Char-aforism hört av sej. Men då för att säja att det var ett bra val.

Naturligtvis hade jag tagit bort dikten om han eller Rene Char själv hade bett mej att göra det.

Då det är hundra inlägg i kategorin så är det kanske inte så smidigt att läsa igenom hela. Här följer länkar till tio av de bästa av dikterna:

Ur "Fången" av Erik Blomberg
Sista tredjedelen av dikten. När jag har utdrag ur dikter är det för att korta dikter passar bloggenren bättre. Men just här så har dikten ett olyckligt svagt slutrim i andra partiet. Det slipper du här. Men egentligen borde man kanske förkortat den ytterligare då det är den sista hälften av det här utdraget som är riktigt bra.

"1940" av Bertolt Brecht

Ur alfabet av Inger Christensen
Om snö, vilket är aktuellt just nu. Och om juni, vilket är mindre aktuellt.

Ur Natten av Willy Grankvist
Natten har kom ut i nyutgåva i Willy Grankvists samlade skrifter (del 4 om jag inte missminner mej) för ett tag sen.

"Stenen" av Stefán Hörður Grímsson

Ur "Saker" av Eugène Guillevic
Den allra första "veckans dikt"-en.

"TT Jackson sings" av LeRoi Jones
NSFW.

"Sådana tider" av Ewa Lipska

"Söndagsutflykten" av Paul Muldoon

"Goodtime Jesus" av James Tate
"I love that donkey".

3 kommentarer:

Anonym sa...

ja tycker filmklippet med mao mao var bäst a alla dikterna, o så Muldoon. Jag bara dör på hur bra han är ibland
Storebror

Petter sa...

Hade det vart en topplista hade Muldoonen kommit på förstaplats.
Jag har länge funderat på att investera i en Collected poems av Muldoon.

Mao Mao-sångklippet gör en alltid glad. I filmen så föregås det av en fem minuters tyst scen där hjältinnan sitter och studerar de maoistiska skrifterna.

eskil sa...

så är det, en soluppång, högg vi ner kanoterna. Philoktetes ler för turisterna, som försöker fånga hans själ med sina kameror. "Vinden berättar för oss vad som är nyheter, och träden (som jag inte vet vilka de är), deras löv börjar skaka, i den minut solljusets egg träffar cedern, för, de kunde se att vi hade eggen i våra ögon. Vind lyfte ormbunken ... Det kommer lite till, men bättre än early one morning, kan jag inte, och behöver jag inte göra