fredag 2 juli 2010

New Love av Gilbert Hernandez


Tecknade serier brukar ofta publiceras i lösnummer innan de samlas i albumform. Om man läser serien i efterhand så brukar det inte göra någon större skillnad för läsupplevelsen om man har lösnumrena eller albumet. New love av Gilbert Hernandez, en miniserie på sex nummer som jag läst i veckan, är ett undantag.

Mellan den första och andra versionen av serien Love & Rockets av bröderna Hernandez så fungerar New Love lite som Love & Rockets för enbart Gilbert. Den innehåller mestadels kortare serier. En serie, "Letters from Venus", går i alla numrena. Denna är en av de bättre av serierna kring Lubas släktingar.

"Letters from Venus" finns i samlad form i det första av Luba-albumen. Medan de mer fristående historierna i miniserien samlats (tillsammans med en del annat material) i Fear of comics. Helgonberättelser (om bland andra Sankt Judas), skämthistorier och spökberättelser. Absurda och märkliga historier. Ett element "love gremlins" - en slags jättelika keruber, återkommer i flera av historierna. Som annars går från magisk realism till tragiska fabeldjurserier.

Att New Love brutits upp i samlad form är lite synd. Då det är blandningen av de många olika serierna som gör den till något av det bästa Gilbert Hernandez gjort efter den första versionen av Love & Rockets.

5 kommentarer:

Spiring sa...

Jag har "New love"-samlingen, men jag tyckte Betos Palomar-relaterade serier tvärdök kvalitetsmässigt efter "Poison river" så "Luba" intresserade mig inte - vare sig i tidnings- eller bokform. (Dels blev de så "pratiga", även "Poison river" blev betydligt sämre i bokform med alla överflödiga "klargörande" sidor som las till, dels var det som om "Birdland" spillde över på Palomar och det kändes lite... märkligt.) Jag ignorerade även "New love" tills den samlades i bok.

Betos serier mår nog bra av att blandas lite, innehållsmässigt. Allra bäst tycker jag han kommer till sin rätt när han samsas med sina bröder i samma tidning.

Rätta mig om jag har fel, förresten, men visst kom "New love" mellan första och andra versionen av L&R, inte mellan andra och tredje? Dvs efter de första 50 numren. Då kom ju också Jaimes solotidningar. Men du kanske ser det egenpublicerade första numret som L&R version 1, och den första Fantagraphics-publicerade som L&R version 2?

Petter Malmberg sa...

Det ska vara mellan första och andra versionen. Ordningen på de där är lite förvirrande om jag får hävda en förmildrande omständighet.

Serierna om Luba och familj och om Palomar efter den första L&R är betydligt svagare.

Blandningen av olika sorters serier i "New Love" gjorde nog sitt till att också den Luba-serie som ändå finns där blev läsvärd.
Finns "New Love" i bokform ouppdelad?

Spiring sa...

Tror inte "New love" finns samlad ouppdelad, det är "Fear of comics" jag har (och som jag lite otydligt refererade till som ""New love"-samlingen").

I mina ögon blev Palomar-serierna svagare redan under den första L&R-omgången, runt nr 40 eller strax efter. Jag var/är mycket förtjust i både "Poison river", Lubas berättelse om tiden innan Palomar, och "Love&Rockets X", en Palomar-spinoff som utspelar sig i Kalifornien. Men när dessa var slutförda verkade det som att Beto ville få alla sina hittillsvarande och kommande serieuniversa att hänga ihop, Palomar, Kalifornien, Birdland... och det blev inte särskilt bra, det blev rentav rätt krystat. Vissa serier verkade ha blivit till bara för att förklara hur X var släkt med Y och kände Z. I samma veva började han bli "pratig", med dialoger som kändes onaturliga eftersom de bara fanns för att förklara för läsaren vad som hade hänt sen sist. Sånt var Jaime mycket, mycket bättre på.

Det är inte samma sak som att allt Beto gjorde blev sämre, inte ens att alla Palomar-serier blev dåliga. I nåt av de sista numren av första L&R-omgången gjorde han ett gäng suveräna självbiografiska serier där han experimenterade friskt bildmässigt. Och Palomar-historien om jordbävningen är nästan i nivå med de klassiska. Men när de började med sina solotidningar var jag inte tillräckligt intresserad av Beto (eller hade tillräckligt bra ekonomi) för att börja köpa hans, jag nöjde mig med "Penny Century". Jag blev dock glad när de startade L&R 2 och man fick sig lite Beto insprängt mellan Jaimeserierna igen.

Spiring sa...

Jag hittade förresten en intressant intervju med Beto (del 3 verkar inte finnas):

http://thedailycrosshatch.com/2007/04/02/263/

http://thedailycrosshatch.com/2007/05/01/interview-gilbert-hernandez-pt-2-of-3/

Petter sa...

Jag tror inte jag har läst Love & Rockets X.
De Gilbert-soloserier som följde efter "New Love": "Luba" och ytterligare en titel med "Luba" i namnet verkar efter det jag läst av dem varit svagare än "New Love".

Jag tycker också "Letters from Venus" (som om jag förstått rätt inte är med i "Fear of comics") blev starkare än de andra Luba-serierna just för att det fanns andra sorters serier också.

I nästa nummer av Love & Rockets ska visst Gilbert Hernandez åter berätta om Fritz.