torsdag 29 juli 2010

Om en bunte intressanta böcker jag läst nyligen som jag inte skrivit om och som jag därför skriver något kort om - del 1


Jag har skrivit mindre här än vanligt under sommaren. Men jag har läst en hel del. Mycket av det har jag väl tänkt skriva om. Men efter hand har det staplats på hög och snarare blivit ett hinder för uppdateringar än tvärtom. Så inför starten på denna sommars långsamma smärtsamma dödskamp så hade jag tänkt kort ta upp några intressanta böcker som jag läst på den senaste tiden:

Paul Muldoon - Mules och Why Brownlee Left
Muldoons andra och tredje diktsamling. Man kan se hur Muldoon utvecklas som poet från Mules som trots en del höjdpunkter riskera bli roliga anekdoter i diktform till en mer mogen blandning av lyriska bilder och berättande i Why Brownlee Left. Nästa samling i volymen är Quoof - vilket jag ser fram emot.

Ulf Eriksson - Det försvunna rummet
Läste ut i början av sommaren. Om man av nån anledning följt min Citerat från veckans läsning så kan man se att jag tyckte den var väldigt citatvänlig. Dessa kan kanske få denna novellsamling från 2008 att framstå som mer lättsam än den är. Det finns skräckmotiv med energiskogar och styckade demoner. Men Eriksson är ändå Eriksson. Samlingen hade knappast en chans att hoppa på Ajvide-tåget till bästsäljarnas land. Varje antydan till en mer normal skräckberättelse slås efter hand ner. Men det är en underhållande bok.

Barrington J. Bayley - Knights of the limit och Star Winds
Bayley är en författare som brukade skriva i New Worlds medan det var en traditionell, om än kvalitativt högstående, engelsk s/f-tidskrift. När Michael Moorcock tog över tidningen och gjorde om den till ett mer experimentell forum för s/f:s nya våg (med bland andra J. G. Ballard och hans Skändlighetsutställningen) så var Bayley än av de författare som han fortsatte publicera. Redan Bayleys äldre noveller var även om de följde ungefär samma slags mall som använts inom genren sen H. G. Wells dagar märkliga på ett eget sett.
Novellerna från Moorcock-New Worlds är ändå bättre än de äldre och det är framförallt såna som finns i novellsamlingen Knights of the limits.
Bayleys romaner gavs emellertid ut på det mer gammeldags DAW:sf. Som Star Winds - en roman om segelfartyg i rymden. Likheterna och skillnaderna mellan de öppet bayleyska novellerna och den till äventyrsroman utklädda bayley-rösten är intressant.

Inga kommentarer: