söndag 12 februari 2012

Citerat från veckans läsning

"Senare följer en övning då min farmor och jag står i två diagonalt motsatta hörn av ett rum. Vi ropar till varandra: Heh! Gång på gång: Heh! Heh! Jag förstår inte varför jag ska ropa Heh! till min farmor när jag är i samma rum som hon och mycket väl kan se henne, men rätt vad det är kommer ett ögonblick då min ton blir som en stråle jag riktat mot henne, och detta är det ögonblick då jag för första gången har en känsla av att träffa henne."
ur novellen "Smäck" i samlingen Smäck av Jenny Erpenbeck, övers. Ulrika Wallenström

"Everywhere we went he paid with his visiting card. I saw many others go to a hole in the wall near the restaurant where we sat and take bundles of money from it! So I think there has been some great Chartist revolution and the Old Lady od Threadneedle Street has opened her coffers to all."
ur Nina in Utopia av Miranda Miller

Inga kommentarer: