onsdag 22 februari 2012

De tio bästa svenska dikterna

Stänk och flikar hade, apropå en poesienkät, för några dagar sedan en lista med sina 10 svenska favoritdikter.
Något Ingrids boktankar hakade på.
Nedan är min egen lista. Med utdrag ur dikterna. Ett par av dikterna, som Jäderlunds och Willy Granqvists, är långdikter och alltså hela diktsamlingen.

Erik Blomberg - Fången
"Härinne, dit en stråle
knappast tränger,
skall ljuset födas
som vårt mörker spränger.

Härinne,
då du intet mer kan mista,
skall rymden öppnas,
alla murar brista."
I diktsamlingen Nattens ögon. Ingrid hade med en annan dikt från samlingen på sin lista.

Tua Forsström - Jag var ett älskligt barn

Katarina Frostenson - Jungfrun skär; ljudkällan (variation)
"I ett ögonblick syns världen, lusteligt att se - och höra."
i Joner

Willy Granqvist - Natten
"En humla av uran rumlar mot rutan."
(finns även i Samlade Skrifter. Del IV

Rut Hillarp - Ariel
"När stormen kommer är du redo."

Ann Jäderlund - Rundkyrka och sjukhuslängor vid vattnet himlen är förgylld av solens sista strålar
Det där är vad som i poesikännarkretsar benämnes en lång titel.
"Växternas rötter suger upp det sparsamma vattnet/Vi måste drömma mycket och tänka stort"

Stig Larsson - Kvinnan i huset
"Jag ser en kvinna, så många ögon hon har, som två."

Harry Martinsson - Kol
"Kommen ej ned med rubiner, med blålysande maneter, kvinnolemmar, bröd -/men räcken en världsskyffel över havet med Durhamkol!"
Finns också med på Stänk och flikars lista.

Birgitta Trotzig - Sagan om döden
"Men ängeln är på väg, det är ingenting att göra åt det."
i Anima

Bruno K. Öijer - den mest tystlåtne bland dom utvalda
i Medan giftet verkar

3 kommentarer:

Jenny B sa...

Tack, det var en fin lista. Det lättade upp en stressig arbetsdag att läsa raderna du hade valt ut.

lustigkulle sa...

Instämmer - tack för den listan. Ska nog titta litet närmare på Blomberg kanske.

Frostenson har jag försökt mig på. Ingenting för mig.

Rut Hillarp ska jag nog också titta på nå'n gång - och Trozig är en favorit.

Petter Malmberg sa...

Det var en kul lista att sätta samman. Trevligt den uppskattades.

lustigkulle: Jag är inte alls lika förtjust i resten av Frostensons poesi som i "Joner".
Trotzigs prosadikter glöms ibland lite bort.
Utifrån de dikter du själv valde så borde "Nattens ögon" av Erik Blomberg passa din smak.