lördag 4 februari 2012

Jag vill ropa ditt namn högt i skyn men staden är för liten


"I wanna holler (but the town's too small" med Detroit Cobras

Detroit Corbas är en grupp från Detroit som gör garagerockversioner av gamla soul- och R&B-låtar. Garage Soul kallar de det.
Sådana här konceptgrupper brukar snabbt förlora sin charm. Men Detroit Cobras håller en bra energi i alla sina skivor.

Den här är från Baby från 2005, deras tredje CD (som också innehåller, i alla fall i den utgåva som jag har, hela EPn Seven Easy Pieces som nog är bandets höjdpunkt). Att bandet förmått hålla sin energi beror nog på att det egentligen är ett hobbyprojekt för flera band inom den detroitska garagescenen, som regelbundet bytt medlemmar sen de bildades 1994.

En del soulfans ogillar ändå bandet. För att de letar upp och så att säja snor mindre kända gamla sånger.
Men jag hade nog inte hört originalversionen med Gary U.S. Bonds av denna innan. Och jag tror jag inte skulle uppskattat den lika mycket utan Cobras senare version om jag nu hade hittat fram till den på egen hand.