måndag 20 februari 2012

Vad jag själv beställt på bokrean

Jag beställde en handfull böcker på nätrean.

HINES, BARRY:KESTREL FOR A KNAVE

MYRDAL, JAN: FOLKETS HUS

RIDING, LAURA: DE DÖDAS LIV

SPRENGEL, DAVID: FRÅN SIDAN

STEVENS, WALLACE: MANNEN MED DEN BLÅ GITARREN

TAFDRUP, PIA: ÖVER VATTNET GÅR JAG

UMEZU, KAZUO: SCARY BOOK 2. INSECTS

WAT, ALEKSANDER:BOKSLUT

VOLTSKAJA, TATJANA:TRÖSTDROPPAR

Riding, Stevens, Wat och Volskaja är diktsamlingar. Det var en Riding-våg bland de poesiläsande svenska poesimassorna häromåret.

Tafdrupen är en poetik. Poetiker (poetikar?) är böcker om att skriva dikt. En genre för den som tycker att poesi inte är smalt nog. Tafdrup är danska, den största skandinaviska poeten på T.

Umezu är tecknade japanska skräckserier.

Sprengel-boken är ett urval sammansatt av Crister Enander. Det var inte egentligen en reabok, men den rätt billig. Fast den kostade mer än 20 spänn. Vilket var vad alla de andra kostade. Jag har länge velat ha den här, så den var en glad överraskning. Sprengel översatte och skrev förordet till Jakob Fatalisten som jag rekommenderade i förra inlägget. Han är mest känd för att han var gift med Agnes von Krusenstjärna.

Folkets hus är Myrdals första bok utgiven på eget förlag som återutgavs i faksimil till hans 50-årsdag. Jag har läst den och som jag minns det var den inte särskilt bra. Tidigare reor har jag motstått frestelsen att köpa dem men i år tog min Myrdal-komplettistsida över.

Kestrel for a knave är förlagan till en av mina favoritfilmer, Kes - Falken av Ken Loach.

3 kommentarer:

Eva i Torpabacke sa...

Kanske man skulle ta och revidera sin lista en gång till. Du hade ett par diktsamlingr som jag blev nyfiken på.

lustigkulle sa...

Har du läst Stevens? - jag har tvekat inför den.
Kan det va' nåt?

Tafdrup har jag missat - ska ta en kik.

Petter Malmberg sa...

Eva: Det finns flera av Ellerströms dikkturval för tjugo spänn. Det är i och för sej rätt tunna böcker, men till det priset kan man ta de blint. De brukar hålla en hög kvalité.

lustigkulle: Wallace Stevens är en sån där författare som jag inte är säker på om jag läst eller inte.

Jag har aldrig läst Tafdrup poetikar. Men de har gott rykte och säjs vara en viktig del av hennes författarskap. Och genren har högre status i Danmark.