lördag 20 december 2008

De tio bästa jullåtarna

Eftersom jag har feber har jag nyss sett en dålig julfilm: Scrooged, med visst nöje. Och tänkte göra en de tio bästa julfilmerna-lista när jag inser att det inte finns några bra julfilmer.
Visst, alla Margot Kidders scener i Stilla Natt, Blodiga Natt är lysande. Men filmen i sej når inte riktigt upp till adjektivet bra.
Fanny och Alexander är en bra film. Men ingen bra julfilm.

Hittills har julen saknat en film som gör för julen vad Wicker Man gjorde för Wicker Man-firandet.

Istället fullföljer jag en lista som jag började december förra året:

11.A. L. Lloyd - Bitter Withy

10. Folk och Rackare - Staffan och Herodes

9. Iditarod - There was a pig went out to dig
Är inte hundra på att det här är en jullåt, men den är på en julskiva: Iditarods Yuletide.

8. Melanie - Merry Christmas

7. Bright Eyes - Little Town of Bethlehem

6. Cornelis Vreeswijk - Jultomten är faktiskt död

5. Simon & Garfunkel - 7 O'Clock News/Silent Night

4. Birthday Party - Dead Joe

3. Della Reese - Come-on-A-My-House

2. Mary Lou Lord - Jingle Jangle Morning

1:

1 kommentar:

Petter Malmberg sa...

Och jag har glömt Stockholm Norras Vad önskar du dej i julklapp?.