onsdag 10 december 2008

Hal Ashby


Jag såg nyligen Coming Home, Hal Ashbys vietnam-på-hemmafronten film om en rullstolsburen Jon Voight och hans förhållande till walkien Jane Fonda.
Den rättframma handlingen gör att Hal Ashbys stil kommer fram ännu tydligare i den här än i filmer som Harold och Maude eller Being there.

Hal Ashbys skugga vilar tungt över den (lätt) alternativa amerikanska filmen av i dag. Flera scener känns väldigt bekanta och jag vet inte om det är för att jag har sett filmen för länge sedan eller om jag sett så många filmer med liknande stil.

Det är i vilket fall en stil som tjänar filmen väl.

Men möjligen märker jag bildspråket och sättet soundtracket används mer för att jag redan från början läser det som ashbyismer.

För ett tag sedan tittade jag på Norman Jewisons komedi The Russians are coming The Russians are coming från 1966.
Det är en lättviktig men charmig film. Alan Arkins insats får en nästan att vilja se den där Rosa Panterfilmen han gjorde.

Först under eftertexterna ser jag att Hal Ashby varit med och klippt filmen. Kanske hade sett en delvis annan film om jag hade vetat detta från början.

Inga kommentarer: