söndag 7 juni 2009

Eiffeltornet


19.15 ikväll visar SVT kortfilmen Eiffeltornet. Den bygger på Niklas Rådströms novell med samma namn. Rådström själv har gjort filmen.

I denna berättelse vaknar en man, i filmen spelad av Stellan Skarsgård, upp till en värld som är annorlunda.

Denna trop är vanlig inom fantasyn. Den mest kända varianten på temat är ett avsnitt av Twilight Zone där en man börjar märka att språket förändrar sej.

"Eiffeltornet" finns i novellsamlingen Berättat om natten från 1988. Det är en samling skräckberättelser. Och tillhör det bästa inom den svenska skräckgenren. Genrelitteratur handlar ofta om att vända och vrida på ett ofta använt ämne. Att få det att framstå som nytt.
Här i denna novell och (möjligen lite svagare) i kortfilmen uppnås denna nyhetskänsla i tonen.

Kortfilmen var som jag minns det hyfsat bra. Fast boken är bättre. Se, läs.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tycker att det hela påminner väldigt mycket om fransmannen Emmanuel Carrère´s bok Mustachen. Men det kanske bara är jag...

// Erik

Petter Malmberg sa...

Nu har jag bara sett filmversionen av Mustaschen. Men visst finns det likheter, särskilt med hustruns roll. (Sen är tonen den direkt motsatta.)
Även om Carrères berättelse nog är något år äldre än Rådströms novell så tror jag inte på någon direkt påverkan. Snarare är det samma slags genrehistorier som påverkat bägge. Att Carrère kan sin skräck kan man se i den lysande romanen Vinterskola.