onsdag 9 november 2011

Reklamen är livsfarlig


reklammiljonerna används för att förändra våra tankar, våra känslor, våra liv[...]Vill vi vara med om dessa förändringar är priset billigt för ett så jättelikt uppbåd. Men anser vi att de är skadliga och förnedrande borde vi inte tvingas att med varje krona vi köper för bidra till att hålla maskineriet igång.

När jag gick på gymnasiet hade vi i Svenska ofta som uppgift att skriva för eller emot saker. En gång argumenterade jag för att förbjuda reklam. I stort sett alla mina argument tog jag från Sven Lindqvists pamflett Reklamen är livsfarlig från 1957.
Denna stridsskrift var Lindqvists tredje bok. Också de två tidigare är ett slags essäer, skrivna i Vilhelm Ekelunds efterföljd.

Internationellt sett var kritik mot reklamsamhället rätt vanligt. Den satiriska SF-klassikern Venus är vår! av Frederik Pohl och C.M. Kornbluth, där reklammän tagit över världen, var ett uttryck för detta. Den kom i början av 50-talet.
Lindqvist citerar istället ur Aldous Huxleys Du sköna nya värld som motto till baken.
I Sverige kom den dock några år för tidigt. Den skrevs ner i argsinta ordalag.
Efter att reklamen tagit så stor plats att det blivit för sent att göra något åt det så har boken kommit i flera utgåvor.
Men själv har jag denna anti-kommersiella klassiker i en fin och sällsynt förstautgåva.

2 kommentarer:

Tyrone Slothrop sa...

Barbro Lindgren bredvid Sven Lindqvist bredvid Mario Vargas Llosa. Nej, Butter, nej. Inte sortera böckerna i bokstavsordning...

Petter sa...

Böcker är lättare att hitta om de står i bokstavsordning.
Och så skymmer boken "Okänd soldat" av Väinö Linna som liksom knyter samman de andra.