söndag 25 januari 2009

Enkätsvarande

Så svarar vi på ännu en enkät:

Senaste bokköp: Köpte en bunt böcker från Antikvariat1 för en månad sen:

Dracula unbound / Brian W. Aldiss

Flight from Nevèrÿon / Samuel R. Delany

Lord of the trees / Philip José Farmer

The best of Interzone / edited by David Pringle

The color of neanderthal eyes / James Tiptree, Jr. And strange at ecbatan the trees / Michael Bishop

The grand wheel / Barrington J. Bayley

Things that never happen / M. John Harrison

Up the walls of the world / James Tiptree, Jr

Jag läser ibland också riktiga böcker men det är gärna det blir många av samma slag vid ett inköp.

Senaste bibliotekslånet:

Nån bok om Ezra Pounds Cantos. Jag har glömt namnet.

Senaste utlästa boken:

Nadine Gordimers Julys folk

Favorittidning: Kannibal

Plats där jag helst läser:
En parkbänk. Fast kanske inte just den här tiden på året.

Så sorterar jag min bokhylla:

Alfabetiskt efter författare. Fast genrelitteraturen har två egna bokhyllor. Och antologier står efter ämne. En del film och teaterböcker står i dvdhyllan.

En bok som jag minns att jag läste när jag var liten:

Jag minns hur jag satte blyertsstreck i Smaragdstaden i Oz där jag slutade läsa och att det vart en två på varje sida för att det gick så långsamt.

Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst

En del ungdmsböcker, som Narnia-sviten, har jag haft sen jag var liten. Den äldsta som jag vet med mej att jag köpt själv för egna pengar i bokhandel är Segla i ett såll. Patafysisk antologi som jag haft sen jag var tretton.

Vad ser jag mest fram emot att läsa i vår
Jag ser lite fram emot den nya League of Extraordinary Gentlemen då första volymen ska utspela sej under Brechts Tolvskillingsopera. Brecht själv gjorde ju förutom pjäsen en tolvskillingsfilm och en tolvskillingsroman så han skulle säkert uppskatta idén med en Alan Moores tolvskillingsseriealbum.

Inga kommentarer: