torsdag 15 januari 2009

Ur Memphis Blues av Sterling A. Brown i MÖRK SÅNG. Fyrtiofem amerikanska negerdikter

2

Vad ska du ta dig till när Memphis brinner,
Memphis brinner, mister Predikareman?
Ska be till Jesus så länge jag hinner,
be till Jesus det starkaste jag kan,
be till min Jesus, o Herre min Gud.

Vad ska du ta dig till när stora lågor huserar,
huserar i Memphis, mister Kärleksfulle man?
Bara älska min brunhylta jänta hetare och mera,
hålla fast vid min flicka som en trofast man,
älska min bruna vän, o Herre min Gud.

Vad ska du ta dig till när Memphis förstörs,
Memphis förstörs, mister Pianisterman?
Ska hamra på klaveret så länge en ton hörs,
ska slamra högre än den röda eldens man,
klinka och klia tangenterna, o Herre min Gud.

Vad ska du ta dig till i orkanens brus,
orkanens brus, mister Byggareman?
Spotta i näven och börja bygga nya hus,
bygga så det håller när tornadon kommer an,
kärra samma gamla grus, o Herre min Gud.

Vad ska du ta dig till när floden Memphis sväljer,
floden sväljer, mister Pimplande man?
Skaffa mig äkta vara på majs, ja många buteljer,
och ligga med korken i hand,
en stadig fylla för mig, o Herre min Gud.

Vad ska du ta dig till mot den vilda flodens hast,
mot flodens vilda hast, mister Tärningsman?
Ska skramla mellan händerna för mitt sista kast -
och sedan dunsta bort till Turens land,
ska slå min sista sjua då, o Herre min Gud.

(övers. Thorsten Jonsson)

Inga kommentarer: