onsdag 19 augusti 2009

De fem främsta kandidaterna till att ha skrivit William Shaksperes pjäser


Sir Francis Bacon
Länge val nummer ett bland forskare. Ska ibland använt sej av en del likadana ord som Shakspere i sina verk. Vilket åtminstone tyder på att bägge skrev på engelska. Hans egna verk är rätt omfångsrika. Så om man lägger till Shaksperes pjäser och sonetter så skulle han varit en väldigt produktiv författare.

Fulke Greville
Nej, jag kände inte heller till honom. Men man ska visst dragga Loch Ness för att hitta hans kista där det finns ett bröllopsfoto på Jesus och Maria Magdalena och en limerick som ska bevisa att han var Shakspere.

Christopher Marlowe
Att Marlowe dog en tretti år innan Shakspere är inget som hindrat att Marlowe länge sågs som en av de främsta kandidaterna till att ha skrivit Shaksperes pjäser.

Harold Pinter
Meddelst tidsreseteknik.

William Shakspere
Något av en dark horse i sammanhanget.

Jag tänker inte låtsas som om jag direkt kan det här. Men så vitt jag förstår så byggde den förr rätt vanliga uppfattningen att Shakspere inte kunde ha skrivit sina verk på föreställningen att en person i hans samhällsklass inte skulle kunna haft tillräckligt stor bildning för att ha skrivit verken ifråga. Vilket är en syn på 15- och 1600-talets engelska samhälle som idag är föråldrad.

De ska visst öppna en av de sällan nämnda kandidaternas grav för att se om det finns skrifter av Shakspere där. Som Vixxtoria skriver så förklarar väl inte DNs notis varför dessa skulle bevisa att han skrev Shaksperes verk. Särskilt inte eftersom enda anledningen att han brukar nämnas i dessa sammanhang var att han var en av Shaksperes mecenater. Vilket väl skulle kunna förklara om han lät sej begravas med dennes skrifter.

4 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Haha. :-)

Jag reder medelst google ut begreppen lite ytterligare idag (dock missade jag Pinter-spåret, och Loch Ness får jag googla vidare på). Jag ger emellertid en länk till danska Politiken som skriver om upp Dan Brown...

Vixxtoria sa...

... som skriver OM Dan Brown

ska det så.

Vet inte varifrån "upp" kom. Nåt Shakespearecitat, förmodar jag.

Petter Malmberg sa...

Stratford-uppon-danbrown?

Vixxtoria sa...

Äh, jag behöver ju inte svärta ner Politiken i onödan. De menade att intrigen beträffande gravöppningen var i värsta Dan Brown-stil. Men det hade varit roligare om de lanserat DB som S-kandidat. Det hade jag kunnat leva länge på.