onsdag 12 augusti 2009

Om den franska filmveckan på SVT


De har temavecka igen på 22.30-filmerna på tvåan. Med tre franska filmare som de visar en gammal och en ny film av. Jag tyckte riktigt bra om bägge filmerna av Claude Lelouch. Jag visste inte vem Lelouch var men när jag kollar på nätet ser jag att det var han som gjorde En man och en kvinna.

De två Lelouch-filmerna fungerade bra som par då de hade ett tema gemensamt. En man som åker genom landet vars avsikter vi inte vet om. Signalementet från 62 var riktigt bra. Det är väl tyvärr lite sent att rekommendera den. Den senare Korsande vägar (Roman de gare) lär väl dock gå att få tag på.

Den ikväll är en av Erc Rohmer. Rohmers filmer beskrevs av Gene Hackmans rollfigur i Avlyssningen som att sitta och se på när färg torkar. Nu gillar jag oftast Rohmer - men det är inte en helt felaktig beskrivning. Den ikväll, från 2007, handlar om druider, vilket verkar lite orohmerskt (jag gissar att den är som ett väldigt väldigt långsamt avsnitt av Xena - Krigarprinsessan). Medan den imorgon är en av mer klassiskt snitt.

Sen följer två Claude Chabrol. Också en ny och en gammal. Ny/gammal-temat är en av de roligare varianterna som de haft på de här temaveckorna.

Inga kommentarer: