måndag 30 november 2009

30:e november


Den 30:e november antingen 93 eller 94 så gick Roberto Rosselinis Rom - öppen stad på Lunds studenters filmklubb.

Jag åkte inte in till Lund. Kände inte riktigt för att gå genom den staden det datumet. Att det var just den filmen jag missade på det sättet var väl ironiskt på nåt sätt. Fast jag vet inte riktigt på vilket.

Ytterligare några år tidigare hade jag varit på en politisk kurs med bland annat träning i som det hette icke-våld. Vi gnuggade våra näsor mot varandras och liknande. Samt lärde oss att göra största möjliga passivt motstånd om polisen försökte släpa bort en.
Övningarna var väl inte direkt menade inför 30:e november motdemonstrationerna men det var de som mest diskuterades. Jag menade att man bara gjorde de en tjänst genom att demonstrera mot dem. Det var bara en som höll med mej.

Det är väl lite lugnare Lund nuförtiden men de fortsätter att motdemonstrera som de gjort i alla år. Det har säkert gjort under för att hejda främlingfientlighetens framväxt.

Jag såg slutligen Rom - öppen stad för nåt år sen. Den var bra.

Inga kommentarer: