måndag 10 januari 2011

491


En av de böcker som nämns i Maja Ekelöfs och Tony Rosendahls brevväxling är 491 av Lars Görling.

Något av en skandalbok när den kom ut i början av 60-talet. Den föregående ägaren av mitt ex har hjälpsamt nog markerat tre av de mest omtalade passagerna. Bland annat den med hunden.

En hund finns på omslaget på en av utgåvorna av Görlings roman. Hundscenen fanns också med i Vilgot Sjömans filmversion. De tre markerade avsnitten i mitt exemplar är inte alla de stötande bitarna i boken.
Men det är tre som finns med i Sjömans film. Som väl numera är mer känd än sin förlaga. Romanen är ändå den av de två som hållit bäst.
Fast jag vet inte om jag kan rekommendera den. Det är en rätt obehaglig läsning.
Också de omarkerade partierna.

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Det är en otäck bok och hundscenen är som du säger långt ifrån det värsta i den. Jag minns 491 med starka obehagsrysningar. Det är verkligen den gråa och svarta hopplösheten som skildras. Ingen bok att läsa om man känner sig ledsen och nere.

Petter sa...

Det är en rätt bra bok. Men man blir inte direkt på gott humör av den.

Anonym sa...

Sjöman ville ju bryta ner tabun och möjligen lyckades han. Ingen var oberörd av filmen vilken om jag minns rätt förseddes med 18-årsgräns. E

Anonym sa...

Om jag minns rätt, det är några år sedan, var Görling en spännande novellist. E