måndag 31 januari 2011

The Feel-Bad Three


Som svar på förra tematrions feel good-tema så handlar Lyrans trio denna vecka om feel bad-böcker.

Mina vänner av Emmanuel Bove
"När jag vaknar är min mun öppen. Mina tänder är flottiga: det vore bättre att borsta dem på kvällen, men jag orkar aldrig. Tårar har torkat in i mina ögonvrår. (övers. Katarina Frostenson). Så inleds den korta romanen om den handikappade Victor Bâton och hans försök att komma nära andra människor. Det går inte så bra.

Oskuld av Robert Kangas
Novellsamling där den ena novellen är värre än den andra. Titelnovellen är nog värst.

Birgitta Trotzig - Sveket
Trotzig är en alltid lika munter författare. Om en änkling och hans dotter. "Fram mot eftermiddagen satte han sig tungt vid köksbordet. Han förstod att allt var fel. Men han förstod inte vad han skulle kunna göra åt det."

2 kommentarer:

Anna sa...

Deprimerande var ordet.

Petter Malmberg sa...

Fast lite uppiggande på sitt sätt.