tisdag 4 januari 2011

Lärer vara att jag intet tvättat fötterna - Emanuel Swedenborgs Drömboken


Huru ett fruentimmer lade sig vid min sida, så som jag vore vakande. Jag ville veta vilken den var; hon talte sakta men sade att hon är ren, "men jag luktar illa"; som var min skyddsängel, som jag tror, ty då begynte frestelsen.
Drömboken har undertiteln "Journalanteckningar 1743 -1744". Den består av Swedenborgs uppteckningar av sina drömmar.

Av och till är de här drömmarna rätt lika såna vi drömmer i dag eller som romanfigurer drömmer i de böcker vi läser. I andra fall är de lite annorlunda. Där vi i vår tid ofta påverkas i vårt drömmande av filmer så märks gudtjänsten bakom flera av Swedenborgs nedtecknade drömmar.

Swedenborg ger också förklaringar till varför han drömmer som han gör. När läsaren, kanske anakronistiskt, ser en homoerotiskt laddad sekvens så skriver Swedenborg att han drömt som han drömt därför att han inte tvättat fötterna.

Det finns flera olika versioner av denna. Den jag har är Per Erik Wahlunds från 1952 (inte egentligen den på bilden, som är den senare billighetsutgåvan av Wahlunds version - med ett swnyggare omslag än det på mitt ex). Hur pass bra den är redigerad kan jag inte egentligen uttala mej om.

7 kommentarer:

Bai sa...

Så spennande! Det er alltid veldig interessant å lese korleis folk tenkte om psykologiske fenomen i tidlegare tider. Denne må eg få tak i.

Anonym sa...

Aj, där gick jag bet; ES har jag missat, vad jag tror mig ha en aning om är att man fick ta jorden (ja, eller hunnen, skatten är betald) upp till himlen. E

Anonym sa...

Aj, där gick jag bet; ES har jag missat, vad jag tror mig ha en aning om är att man fick ta jorden (ja, eller hunnen, skatten är betald) upp till himlen. E

fabucjonas sa...

Händer att jag slår mig ner en stund med Swedenborg på jobbet. Det är rätt skojiga grejer. hittar man det inte på antikvariat kan man hitta det på ett välsorterat biblioteks Bl-hylla =)

Petter sa...

Bai: "Drömboken" ska, åtminstone på svenska, inte vara så svår att få tag i.
Allt man gärna själv vill läsa psykologiskt i hans drömmar tolkar Swedenborg religiöst eller rent praktiskt (om jag bara hade tvättat fötterna så hade jag sluppit drömma så underligt).

E: Det är inte så mycket av hans himmel i Drömboken.

Fabucjonas: Är BI religiösa böcker? Jag har mest läst om Swedenborg hos andra författare än honom själv förutom just "Drömboken".

fabucjonas sa...

Nja, även om Swedenborg ju var religiös så var han ju också mystiker. Bl-hyllan är ockultism på bibblan.

Petter Malmberg sa...

Okej - det är sällan jag är inne på den ockulta avdelningen på biblioteket.