fredag 11 juni 2010

Gissa citat

Det Low Content Mode som Butter tar ordet har befunnit sej i ett tag ska förhoppningsvis snart upphöra. Men inte i dag.

I stället tar vi en citatgissningstävling.

Nedan finns 6 citat, ordnade alfabetiskt efter författaren till dem. Från B till. Som i så många tillfällen här i livet så är det en stor hjälp om man noga läst den här bloggen.

Svara i kommentarerna. Senast jag hade en sån här tävling så svarade 1 person. Får se om vi kan slå det imponerande rekordet. Fusk är tillåtet men då ni inte vinner något kanske lite underligt. Svar kommer på söndag.

1. "Jag har historien från en man, som berättar historier. Jag har sagt honom flera gånger att jag inte tror på hans historia.
'Ni ljuger', har jag sagt, 'ni luras, ni fantiserar, ni skojar.'
Det gjorde inget intryck på honom. Han berättade lugnt vidare, och när jag ropade: 'Ni lögnare, ni skojare, ni fantast, ni bedragare!' då såg han länge på mig, skakade på huvudet, log sorgset och sade sedan så tyst, att jag nästan skämdes: 'Amerika finns inte.'"

2. "It was such a truly wondrous spider. Jet-black, it was, its caudal region given over to silky ebony hair. Only its eyes flashed, but blackly too, like raw coal or iced soot - blackly, ah say, and only sometimes. But it always shunned me. Never once did ah see it move, in the coop. Never once did ah hear it bark."

3. "Men har det hänt er någon gång att spela, inte med en konkret person, en Ivan Ivanovitj, utan med ett kollektivt begrepp - till exempel världsviljan? Jag har gjort det och det spelet känner jag väl till."

4. "Jag visste att alla mina mått och steg var riktade mot människor, och tyckte själv det var löjeväckande. Men som alla faror hittills hade hotat från människor, gick det inte att ställa om sig så fort. Den enda fiende jag lärt känna i mitt förutvarande liv hade varit människan."

5. "Ack så svårt det är att vara vacker, när man är ful."

6. "Nu är det dags att stanna upp ett slag, för berättelsen kommer att bli tilltrasslad och få normala kapitel. Man kan förstå varför: vi har redan en flicka, en söt flicka. Det kommer att dyka upp andra, och ingenting kan få någon varaktighet under såna förhållanden. Otvivelaktigt vore det oftast lyckligt om det inte vore så; men det måste bli sorgligt när flickor är med i spelet; inte så att de älskar det sorgliga - säger de åtminstone - men det följer de i spåren."

2 kommentarer:

Anonym sa...

den sista är Vian, väl?

/Johannes

Petter sa...

Det är mycket riktigt Boris Vian. Ur "Hösten i Peking".