onsdag 30 juni 2010

Ruta ur Jerry Cornelius av Moebius


Matt Seneca har på sin blogg Death to the universe något han kallar Måndagens panel, där han närläser en panel (eller, som det ibland heter på svenska, serieruta) ur en tecknad serie. För ett tag sen skrev han om denna panel ritad av den franske serietecknaren Moebius.

Den är ur en serie med Jerry Cornelius.
Om Michael Moorcocks romaner om Jerry Cornelius har jag skrivit tidigare.
Förutom romaner och noveller finns det också filmer och då tecknade serier med Jerry Cornelius. Som den "Le Garage Hermetique de Jerry Cornelius" från 1988 som bilden ovan är hämtad från.

2 kommentarer:

Spiring sa...

Moebius tecknar så jävla snyggt, både detaljerat och enkelt på samma gång. Jag har Jerry Cornelius på franska, men har inte försökt ta mig igenom den än... det går dock att njuta bara av av se på teckningarna.

Hans manus är lite som hans teckningar, både djupsinninga (ibland lite väl) och retfullt lättviktiga, ofta samtidigt. Ibland undrar man nästan om han driver med läsaren.

Petter Malmberg sa...

Jag har faktiskt inte läst albumet. Det var Senecs inlägg som gjorde att jag valde bilden.

Med tanke på hur de engelska översättningarna av Heavy Metal-serierna brukar vara så kanske det är en bra idé att hålla sej till franskan.
Syntesen av djupsinne och ytlighet finns också i Moorcocks Jerry Cornelius-historier.