måndag 7 juni 2010

Sverige, Sverige, Sverige


Apropå att det nyligen vart The Day Formerly Known As Svenska Flaggans Dag så har Lyran idag en trio med svenskt tema. Man ska berätta om tre bra svenska böcker som man läst sen förra The Day Formerly...
Nu håller jag inte alltid så noga reda på när jag läst böcker. Men dessa tre vet jag med mej att det var mindre än ett år sen jag läste.

Erik Beckman - Varifrån dom observeras
"'Rituella fadermord' gör varje morgon ny." Beckmans andra diktsamling (egentligen en långdikt) från 1966. I Samlade dikter. En rolig mycket erikbeckmansk dikt. Samlade dikter är en volym på 400 sidor och 7 diktsamlingar och utan att riktigt ännu läst hela så kan jag säja att det är en av de bättre böckerna i min boksamling.

Ulf Eriksson - Det försvunna rummet
Läste ut denna igår (detta kommer jag fortfarande ihåg). Jag kommer nog att skriva något mer om den. Men det är en samling trevliga post/moderna skräcknoveller. Som en (mer) litterär Ajvide.

Ola Larsmo - Jag vill inte tjäna
Medan jag har skrivit ett rätt långt inlägg om den här på länken. Jag har läst för lite av den svenska romanutgivningen 2009 för att ranka det årets bästa svenska roman. Men så vitt jag kan bedöma så var det den här.

(Rubriken till detta inlägg refererar till Verner von Heidenstams dikt "Sverige". Just att det är tre "Sverige" i början av dikten, något som helt rubbar rytmen, är en av de små detaljer som höjer den till ett äkta pekoral)

2 kommentarer:

Feedback66 sa...

Lånade Ulf Erikssons bok på biblioteket idag efter att ha läst om den här. Ska bli intressant att läsa.

Petter sa...

Kul. Hoppas du tycker om den.
Jag kanske överdrev skräckaspekten något. Men en del av novellerna påminner om samtida skräcklitteratur.