tisdag 8 juni 2010

Juni och annat på J


Boklesebloggen har kommit till bokstaven J i sin söndagslyrikskola. 3 frågor kring j:

1. Det är juni och forsommarstämning. Presentera en dikt som passar till årstiden.
Det får bli ännu en Stefán Hörður Grímsson:

Bild utan vägg

O i sommar tänker vi simma i den blåaste sjön på Island
och vi kommer att låta solen torka oss
och jag skall se på dig
men du skall se på vattnet
1981
Stefán Hörður Grímsson
övers. Inge Knutsson

2. Presentera en dikt av en poet på J.
Ett utdrag ur en dikt av Alfred Jarry:

O mitt huvud, mitt huvud, mitt huvud,
helt vitt under sidenhimlen!
De har tagit mitt huvud, mitt huvud
och placerat det i en téburk!
1894
Alfred Jarry
övers. Sture Pyk

3. Georg Johannessen var poet och professor i retorik. ved Universitetet i Bergen. Han kritiserade den vikt på hermeneutik och tolkning som läggs på poesiläsning. Hans egen poesi skulle inte behöva ha ett klart och tydligt budskap. Varför läser du poesi? Är det viktigt för dej att dikten ställer frågor och eller ger svar?
Jag läser poesi därför att jag tycker om att läsa poesi. Och jag tycker om att läsa både John Donne och John Ashbery. Både klara och tydliga dikter och såna som brukar anses som obegripliga. Vi behöver alla sorters poesi.

4 kommentarer:

Gunhild sa...

Stefán Hörður Grímsson - har aldri hørt om ham. Fint dikt. Takk!

Petter Malmberg sa...

Grimsson är, som namnet nog antyder, en isländsk poet. På svenska finns ett urval "Bilder utan vägg". Jag vet inte om han finns översatt till norska.

Om man klickar på etiketten Stefán Hörður Grímsson under inlägget så står det lite mer om honom. Med ett par dikter till.

Bai sa...

Eg synest også dette diktet av Grimsson var flott - veldig kjekt å stadig oppdage nye diktarar.

Eg er einig i at vi treng alle sortar poesi. Vi bare må ha diktinga!

Petter sa...

Ändå lär det finnas folk som inte har det behovet.

Också Ingrid på Ingrids boktankar har skrivit om Grimsson.