onsdag 21 oktober 2015

Metaloger av Gregory Bateson


"D: Skulle det vara bra om folk slutade med ord och gick tillbaka till att bara använda gester?
F: Hmm. Jag vet inte. Vi skulle förstås inte kunna ha några sådana här samtal. Vi skulle bara kunna skälla eller jama och vifta med armarna och skratta och grymta och gråta. Men det skulle kunna vara roligt, det skulle göra livet till en sorts balett, med dansande människor som skapade sin egen musik."
ur "Varför viftar fransmän?", övers. Einar Sigge

Metaloger är en samling samtal mellan Gregory Bateson och hans dotter. Samtalen är från åren 1948-1969 och dottern verkar inte åldras särskilt mycket så de är nog åtminstone delvis författade. Även om jag tror jag läst dottern skriva om samtalen.
Samtalen utgår från frågor som 'varför saker har konturer', 'varför saker hamnar i oordning' och vad en lek är.

Boken påminner lite om sådana där filosofiböcker för barn där de ställer frågor om hur världen skulle se ut om allt var gjort av ketchup.
Det är emellertid väldigt intressanta och underhållande samtal.

Metalogerna utgör första delen av Steps to an Ecology of Mind (1972). Då jag är väldigt förtjust i Metaloger har jag länge tänkt läsa hela den boken men det har aldrig blivit av.
Och den del som Korpen gett ut på svenska (som innehåller alla metalogerna) verkar mer lättamällt än resten av bokens essäer och artiklar. Den ska ha haft stort inflytande på miljörörelsen och det låter ju inte så kul.

Inga kommentarer: