måndag 26 oktober 2015

Trasflickan från Oz av L. Frank Baum


"Jag tycker din värld är lustig, för det är en underlig värld och det som lever i den är ännu underligare. Här är jag, som gjordes av ett gammalt sängtäcke för att bli slav åt Margolotte, men som blev fri som en fågel tack vare en olyckshändelse som ingen av er kunde förutse. Jag njuter av livet och får se världen, medan den kvinna som gjorde mig står hjälplös och orörlig som en bit trä. Om inte det är så lustigt att man måste skratta åt det, så vet jag inte vad det är."
övers. Sam J. Lundwall

Smaragdstaden i Oz var menad att bli den sista Oz-boken. Men också författare måste leva och L. Frank Baum kom att skriva ytterligare åtta Oz-böcker. Och efter honom fortsatte andra författare att skriva böcker om sagolandet.
Den första boken efter Smaragdstaden i Oz var Trasflickan i Oz som ska ha tillhört Baums egna favoriter. 

Den följer den klassiska Oz-intrigen: en samling färgstarka varelser måste ta sej från A till B för att uppnå sitt mål och de upplever allehanda äventyr på vägen. Och i slutet ordnar sej allt med hjälp av Glinda ex machina.

Den färgstarka samlingen är en slags variant på gruppen i den första boken. Ojo, en pojke, är bokens Dorothy. Trasflickan är lite som Fågelskrämman (de två blir genast förälskade i varandra när de möts). Och med lite god vilja kan Lummaren påminna om lejonet och glaskatten om Plåtmannen (fast istället för att sakna hjärta så har glaskatten ett hårt hjärta - Baum verkar inte ha haft några högre tankar om katter). 

(Detta inlägg ingår i en serie där jag skriver om alla böckerna i min boksamling, en efter en, i alfabetisk ordning.)

Inga kommentarer: