fredag 16 oktober 2015

The testament of Yves Gundron av Emily Barton

"All of this change is wondrous, no doubt; and yet I must admit that when I invented the harness, I did not imagine that it would bring hardship along with all this bounty. I did not know that the whole world would change when I made Hammadi her first harness."

Romanen The testament of Yves Gundrons fulla titel är The testament of Yves Gundron, yeoman farmer of Mandragora village, being a treatise on the nature of change and on the coming of the new world.
Den handlar om en by som legat avskild från resten av världen där byborna fortfarande lever i ett förindusttiellt samhälle. En dag uppfinner bonden Yves Gundron en sele. Denna uppfinning innebär stora förbättringar för folket i byn.
En dag kommer en främling till Mandragora.

Emily Bartons roman kom ut år 2000. Det var hennes debutroman. Den var en kritikersuccé och boken har en blurb av Thomas Pynchon.
Jag är väldigt förtjust i den här boken om civilisation och sånt. Barton har skrivit en roman till efter denna och håller enligt sin hemsida på med en tredje. 
Tyvärr finns inte The testament of Yves Gundron på svenska. Och den har heller inte fått så mycket uppmärksamhet här (jag hade inte hört talas om den innan jag köpte den, det var Pynchon-blurben förtjänst att jag läste den). Vilket är synd då det är en utmärkt roman.

(Detta inlägg ingår i en serie där jag skriver om böckerna i min boksamling i alfabetisk ordning.)

Inga kommentarer: