lördag 9 januari 2010

Åtta länkar en lördag


Early one morning... del 26
Senaste sidan i Rasmus Grans serie som jag nu är med och skriver.

Comic Book Script Archive
En samling seriemanus av diverse amerikanska mainstremserie skapare, via Shazam

The Diary of a Teenage Girl - Pjäsversionen
Phoebe Gloeckners hybridserie ska nu bli pjäs.

"Snart kan alla böcker tala med varandra" av Lars Gustafsson
Kort dikt av Gustafsson i Expressen. Den har tidigare publicerats på hans blogg, då benämnd nyårsdikt.

Jogs favoriter från 2009
Denna årslista (och diskussion om listor) på Jog likes comics är en av de intressantaste av de många såna som härjat internettet på senare tid. Framförallt gillar jag The Top 5 Caveats, fem serier som faller utanför kriterierna för han årsbästalista.

Comicsreporter-intervju nummer 15: Jog om Death Note
Jog eller Joe McCulloch tillhör de som intervjuats i Tom Spurgeons serie intervjuer om (det förra) decenniets tecknade serier. McCulloch valde Death Note, en serie jag själv tröttnade på efter tredje häftet. Intervjun har ändå sina poänger.

Intervju nummer 18: Dan Nader om Ron Regé Jr/Joan Reidy
Liksom alla intervjuerna i serien som jag läst hittills. Efter denna den artonde, som är en av de bättre, finns en lista med länkar till de sjutton föregående.

3 kommentarer:

snowflake sa...

Är du med och skriver? Kul!
Jag köpte en liten Rasmus Gran före jul, på din inrådan, men den är så liten att den är försvunnen nånstans nu. Ska leta mer.

Petter Malmberg sa...

Sen sida 24 är jag medförfattare till Early one morning...

Lantis-serien är inte direkt stora böcker. Det är lätt att de försvinner i bokraderna.

Jag vet inte om jag riktigt klargjorde hur pass liten "Alvaret" var när jag rekommenderade den.
Men den är bra.

snowflake sa...

jag begrep i alla fall inte hur liten den var. Men det är inget du behöver fundera över. :-)

Om jag bara kunde begripa var den tog vägen...