söndag 17 januari 2010

HUMOR


Jag har läst en hel del tjeckiskt på senare tid. Bohumil Hrabal (som jag kommer att återkomma till här), Jaroslav Hasek pre-Svejk och en antologi kallad Berättelser från båda fickorna med tjeckiska noveller, främst av Karel Capek och Hasek men ett par till.

Undertiteln till samlingen är "Tjeckisk humor, satir och berättarglädje". Den kom 1954. På den tiden var det inte ovanligt med antologier med humorister från ett språkområde. Tidigare har jag till exempel skrivit om boken Sovjethumor (1946). Humorantologier var på det stora hela vanligare.

Det finns väl humorböcker fortfarande i handeln. Men en samling med dagens tjeckiska humorister är ändå svår att tänka sej. Den nyaste humorantologin jag har i mina hyllor är På spaning efter den gris som flytt (red.M. Hedlund och C. Hylinger). Den kom 1974.
Capek och Hasek måste också säjas ha tillhört de mest kända tjeckiska författarna när Berättelser från båda fickorna kom ut. Medan de mest kända tjeckerna som skriver idag nog är av bistrare sort.

Humorn verkar vara ytterligare en gren av litteraturen som förlorat sin status. Vilket kanske bara beror på att den finns på så många andra ställen.
Men också en hel del författare som man på 40- och 50-talet skulle ha kallat för humorister gömmer sej numera under andra genrebeteckningar.

Capek själv kallas till exempel sällan för humorist nuförtiden.

Inga kommentarer: