onsdag 20 januari 2010

Tematrio Ondska


Ondska är temat i Lyrans senaste tematrio.

Robert Luis Stevenson - Doktor Jekyll och mr Hyde
Jag satt en gång på pågatåget och läste denna när en kursare kom på och frågade vad jag läste som sen skakade på huvudet och fnös när jag visade henne titeln. Kanske var det de många mindre bra filmatiseringarna som fick henne att se ner på min läsning av denna skotska klassiska kortroman.
Jekyll försöker frigöra det onda från människan så att hon ska bli helt igenom god. I stället skapar han Hyde. Texten har flera bottnar.

Doris Lessing - Det femte barnet
I en av de bättre filmatiseringarna av Doktor Jekyll och mr Hyde, den från 1931, så framställs Hyde som en tidigare neanderthalliknande version av människan (i romanen ger Hyde ett kusligt intryck men på ett sätt som ingen som beskriver honom riktigt kan sätta fingret på, den till utseendet monsterlike Hyde är en skapelse av filmerna). När det dittills lyckliga paret i Lessings roman får sitt femte barn Ben så är han som en tidigare mer primitiv ondskefull version av människan. Det är kanske inte en av Lessings bästa romaner men rätt underhållande.

Alfred Jarry - Kung Ubu
Ondskan har också något som lockar oss (eller så är det bara jag). Den aspekten finns med i både Stevensons och Lessings verk ovan. Men det finns också mer direkta firanden av det brutala. Bäst brukar det bli i komisk form som i denna Jarrys parodi på MacBeth.
Om det karnevaliska firandet av våldet och Kung Ubu har jag skrivit mer i inlägget Pere Pol Pot Ubu.

2 kommentarer:

Bernur sa...

Jag gillar alternativ 1 och 2: tyvärr har jag dåliga erfarenheter av alternativ 3, en teaterföreställning som fick mig att gå i pausen - och jag brukar vara extremt tålmodig ...
Dr Jekyll och Mr Hyde är ju ett mästerverk! Det finns så många nivåer i den, och att läsa den flera gånger ger många belöningar.

Petter Malmberg sa...

Jag har bara läst Kung Ubu, aldrig sett den. Den borde vara svår att få till på scen.

Dr Jekyll och Mr Hyde är väldigt bra. Jag har nog bara läst den från pärm till pärm en gång. Men enstaka partier har jag återkommit till flera gånger.