lördag 18 april 2009

Mannen utan minne

I kväll tänker jag inte se Aki Kaurismäkis Mannen utan minne då jag dels har annat för mej och dels har dvd-n.
Om du inte har sett filmen (vilket kanske inte är så troligt, det är inte den mest spännande av de 3X-satsningar SVT brukar ha) så går den 21.05 på TV2.
Annars kan man ju i alla fall låta sej påminnas om att djävulen alltid är ute efter en av allas fovoritspelande frälsningssoldater:


Kaurismäki är i alla fall bra och inte bara den senare mer publiktillvända Helsingforstrilogin som svensk TV nu visar utan också de tidigare. Hamlet, nu med nytt förbättrat slut, Flickan i tändsticksfabriken, Tatjana och alla de andra muntra finländarna och deras aptit på kaffe och rockenroll.

6 kommentarer:

Jenny sa...

"Zombie and the Ghost train" icke att förglömma. Såg den mitt i natten på Gbg Film festival för länge sen. En man, en våningssäng och en elbas. Fantastiskt. /J

Petter sa...

I och för sej ligger Zombie... högt på listan över filmer jag skulle vilja se.
Men den är gjord av Mika Kaurismäki, bror till Aki, som gjort flera bra filmer.

Konungen sa...

Jag har den hemma nu Zombie. Snart skall den ses

Petter Malmberg sa...

Tufft. Min Gregorys tös är hämtad.

Jenny sa...

Bröder är bröder och den ena går lika bra att se/läsa som den andre ;). Sådetså. /J

Petter Malmberg sa...

Särskilt de tidigare delarna av bröderna Kaurismäkis produktion är rätt lätt att blanda ihop.
Och i Zombie... tror jag det är med skådisar som brukar vara med i Aki Kaurismäkis filmer, för att förvirra en ytterligare.
Snällt nog har Mika Kaurismäki på senare år gjort allt dåligare filmer så att det blir lättare att skilja dem från hans brors.