tisdag 8 september 2015

Att uppfinna ensamheten av Paul Auster

"Pinocchio som simmar genom det stilla vattnet, nästan går under på grund av Gepettos vikt och tar sig fram genom den gråblå natten (sidan 296 i den amerikanska utgåvan) med månen lysande på dem med ett vänligt leende på sitt ansikte och hajens gigantiska öppna mun bakom dem. Fadern sitter på sonens rygg:"
övers. Aris Fioretos

Min far, som dog för lite mindre än ett år sen, tyckte mycket om Paul Austers böcker. Hans favorit var, om jag minns rätt, Den röda anteckningsboken. Det gör att det känns lite vemodigt att bläddra i Att uppfinna ensamheten (som är min Auster-favorit) om Paul Austers far.

Boken är indelad i två delar: "Porträtt av en osynlig man", som börjar med att Paul Austers far dör, och "Minnets bok".

"Minnets bok" har ett motto ur Pinocchios äventyr. Boken. När jag var lite gick jag och såg filmen Pinocchio (disney-versionen med min far). Redan när jag först läste "Minnets bok" hörde delarna om Pinocchio till det jag tyckte bäst om i boken. Men jag blev inte lika sorgsen av dem.

Inga kommentarer: