torsdag 17 september 2015

The Bradleys av Peter Bagge


Serierna om familjen Bradley fanns i Peter Bagges egna serietidning Neat stuff som också publicerade andra serier av Bagge. Huvudpersonen Buddy Bradley skulle senare få sin egna tidning Hate som på 90-talet var en av de populäraste alternativserietidningarna. Serien har publicerats i svenska tidningar som Megapyton och Galago.

Men det här är då The Bradleys ett album om familjen Bradley. Bagge blandar den självbiografiska genren med slapstick. Hjälten Buddy Bradley är ytterst osympatisk med ettmusikintresse som enda försonande egenskap. En greatest hits-samling med The Yardbirds spelar en roll i de två bästa serierna i albumet. Och jag lyssnar på en greatest hits-samling med The Yardbirds medan jag skriver detta.
Egentligen är jag inte något stort Bagge-fan. Men det finns stunder då serien glimtar till. Och han har influerat månfa. Som till exempel Martin Kellermans Rocky. Nu är jag i och för sej inte något stort Rocky-fan heller.


6 kommentarer:

Spiring sa...

Jag tycker nog att man ska nämna att det var Horst Schröder som introducerade Bagge i Sverige, främst i Pox, långt innan Galago tog upp tråden. (Om det nu är så att det ska nämnas exempel på svenska tidningar som publicerat Bagge.)

Petter Malmberg sa...

Det kanske man borde. Att jag nämnde Galago och Megapyton är för att jag har läst Bagge i dem en gång i tiden.

Spiring sa...

Kellerman har snott minst ett uppslag rakt av från Hate (att man ska köpa hamburgermenyer för barn, spara leksakerna som följer med och sälja dem för dyra pengar till barndomsnostalgiker tjugo år senare). Nåt mer också, som jag inte minns just nu. Men han har å andra sidan aldrig dolt sin förtjusning i Bagges serier.

(Minns en Rocky-stripp där Rocky är inne på Staffars serier i Stockholm och frågar Staffan* om huruvida det kommit några nya nummer av diverse amerikanska serietidningar, "du vet, de bra tidningarna", och det skulle i princip ha kunnat vara jag eftersom jag brukade gå till Staffars serier med några månaders mellanrum och fråga om just de tidningarna. Hate, Peepshow, Eightball och ett par till om jag inte missminner mig. Där steg Kellerman ytterligare i min aktning, som ju personer som liknar en själv i något avseende ofta gör.)

*Det var alltid Staffan som var där, tror inte jag nånsin såg till Staffar. Blev väldigt imponerad den gången jag inte varit i butiken på närmare två år, och Staffan sa "det är de här du brukar köpa va?" och langade fram en bunt tidningar. Det var inte direkt så att jag var stammis, brukade kanske titta in ett par gånger om året och konversationen höll sig oftast till ett minimum.

Petter Malmberg sa...

Staffars seriers twitter-avatar är en bild ur Rocky. På Staffar antar jag.
Jag har tyvärr aldrig besökt butiken.

Spiring sa...

Bilden föreställer Staffan, inte Staffar. (Har man inte träffat dem kan de vara lätta att blanda ihop.)

Petter Malmberg sa...

Aha. Jo det är nog lätt hänt.