lördag 12 september 2015

Ryttararmén av Isaak Babel och min studentfest

Ryttararmén av Isaak Babel är en roman om inbördeskriget efter ryska revolutionen.
Jag fick boken i studentgåva en gång i tiden.
På den tiden bodde jag i Kivik men gick i skolan i Kristianstad. Vi flyttade till Kivik när jag redan hade gått ett år på gymnasiet i Kristianstad. Skolan som fanns i Simrishamn hade inte mitt C-språk ryska. Och så ville jag väl inte gå i skolan i Simrishamn.

Detta gjorde att när det blev dags för mej att ta studenten och ha studentfest så hade de flesta mina vänner inte möjlighet att komma till min studentfest. Då de antingen själva tog studenten eller skulle till andra studentfester närmare där de bodde. En grupp vänner som var ett år äldre än jag själv sa också i sista stund att de inte skulle komma då min bror hade sagt åt de att de inte fick supa hemma hos oss.

Trots detta blev det en trevlig fest. Förutom släkt och vänner till föräldrarna så kom två vänner som var fyra år äldre än jag och därför inte kände några andra som gick ut gymnasiet. Och en ett år under mej. Han gav mej en pocketutgåva av Ryttararmén som han sa han hade köpt för fem kronor.
Det är en bra bok.

(Detta inlägg ingår i en serie där jag skriver om böckerna i min boksamling i alfabetisk ordning. Av en slump har boken getts ut i nyutgåva av Modernista. De skickade ett recensionsexemplar. Det var recensionsdatum på den häromdagen. Men detta är så klart inte en recension av den utgåvan.)

Inga kommentarer: