torsdag 28 juli 2011

Änglar i Amerikatt


Angels in America: A Gay Fantasia on National Themes av Tony Kuschner är en sju timmar lång pjäs om mormoner, A.I.D.S och Roy Cohn.
I två delar.
Pjäsen är från början av 90-talet och var en stor succé. Jag har varken sett eller läst den. Men jag har hört P1s radioteaterversion en gång itiden. Den tyckte jag var väldigt fascinerande.

Och jag har sett delar av den TV-version vars första avsnitt går ikväll på Kanal 1. Den kan jag inte rekommendera. De har tonat ner den och gjort en HBO-film av Kuschners pjäs. Den är inte dålig - men den är inte så lysande som den förtjänar att vara.
Läs den istället, eller försök hitta en radioversion. Jag tror det är en pjäs som passar bäst som radio.

Kuschner är en dramatiker som jag länge tänkt läsa. Han har gjort en stor mängd uppmärksammade pjäser. Och översatt Bertolt Brechts Den goda människan från Sezuan - en av mina favvebrechtar.

Inga kommentarer: