tisdag 19 juli 2011

Ursprunglig Feber

"'You remember Dylan?'
'What you talking about Artie? I knew Dylan before i even knew you.'
The claims of provenance poured from us, like vows to a great cause. If Marilla hadn't said it, I might have. It was barely different from writing, as I once had, No one who's ever heard Little Willie John's 'Fever' ever need bother with subsequent recordings of the song. Maybe I'd first found it on Dean Street, my rage for authenticity."



Stycket över videoklippet är från romanen Fortress of solitude av Jonathan Lethem som jag nu slutligen läst ut (jag började läsa den för ett par år sen men kom av mej i läsningen en tredjedel in i boken, sen började jag läsa den igen från början för några månader sen men slutade igen efter att jag läst ungefär hälften - ändå tycker jag rätt bra om den även om den tappar lite när den går från att beskriva världen i serietidnings- och fantasytermer till att handla om populärmusik). Huvudpersonen Dylen Ebdus är tillbaka i sina gamla hemtrakter och träffar en gammal barndomsvän.
Lethems roman handlar mycket om att försöka höra hemma någonstans - är du Marvel eller DC, Peggy Lee eller Little Willie John?

Om man nu behöver andra inspelningar av "Fever" än Little Willie Johns original eller inte så är den i vilket fall rätt bra.

Inga kommentarer: