måndag 28 september 2009

7 filmer som borde remejkas


Senaste nytt på remake-fronter är att det säjs att David Cronenberg kanske ska regissera den nya Flugan. Han gör alltså i så fall som de tre H-na (Haneke, Herzog, Hitchcock) och remejkar sej själv.

Vilket får mej att fundera på andra filmer som skulle kunna bli bra i nya versioner:

God Told me to Larry Cohens bisarra ufo/jesus-film.

Gudfadern

Logan's Run De lär hålla på att göra en nyversion av den här. Och det är en typisk film som skulle kunna funka bra som remake. Delar av originalet är bra medan delar är fåniga. Sen kommer den säkert att bli dålig, men det är en annan sak.

Plan 9 från yttre rymden Zombiesar och rymdvarelser är två smaker som går bra tillsammans. Med förbättrade effekter kan filmen få den gravitas den förtjänar.

Sjunde inseglet

Stjärnornas krig Jag skulle göra en film av de tre.

Werewolf of London Wolfman-remaken är ju på väg. Men om vi ska få i gång en rejäl varulvsvåg så borde man göra om den riktiga varulvsklassikern.

11 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Jag saknar motiveringen till varför Det sjunde inseglet ska remejkas (en gång till – det måste väl vara en av de mest omgjorda filmera i historien????!!!!!).

Eller finns det nån fnurf efter det där som jag inte uppfattat?

Petter Malmberg sa...

Ingmar Bergmans Det sjunde inseglet är visserligen en adaption av en bergmanpjäs. Men det finns inga senare versioner.

Sen har det gjorts många hommager som i den andra Bill och Ted-filmen (som inte alls lever upp till den första Bill och Teddens nivå.)

En Herzog eller Haneke eller Tarantino skulle säkert kunna göra en utmärkt Seventh Seal. Eller varför inte en fortsättning? Det åttonde inseglet.

Vixxtoria sa...

Okej, en hel omgörning av filmen har väl inte gjorts, men en del kortare parodier finns ju. Den här till exempel (som Snowflakes uppmärksammade mig på nån gång i somras):

http://www.youtube.com/watch?v=3XrAH9Z_Bjk

(om nu den inbäddade länken funkar).

Hur många gånger endast schackscenen parodieras finns det nog ingen som håller räkning på.

Vixxtoria sa...

Men jag ska kanske tillägga att jag inte skulle ha något emot en remejk. Har Berman skrivit några klausuler som förbjuder det i testamentet? Annars är det nog bara en tidsfråga.

Petter Malmberg sa...

Sjunde inseglet, liksom Gudfadern, brukar nämnas som en slags skräckexempel. "Det vore som att göra om Sjunde inseglet".

Så det är väl lite menat som en lätt provokation att de två står med utan motivering.
Med rätt regissörer borde det kunna bli helt utmärkta filmer.

Men jag tror chanserna är små för en remake.

Petter Malmberg sa...

French och Saunders-sketchen påminner lite om deras Comic Strip Presents-dagar.

Vixxtoria sa...

Jag känner inte så väl till deras Comic Strip Presents dagar, men om det är roligt vill jag gärna veta mer om det.

Annars har jag en så tydligt bild framför mig av en Sjunde-remejk där Torkel Pettersson gör von Sydows roll. Vem som ska vara Nils Poppe är lite mer oklart, känner jag.

Petter Malmberg sa...

Förra 8Länken

Vixxtoria sa...

Jaså, så aktuellt. Jag ska kolla lite senare. Nu måste jag äta lunch innan jag ska undervisa 25 blodtörstiga logopeder om hur barn lyckas identifiera ord i den oupphörliga strömmer av språk som de hör omkring sig hela tiden.

Feedback66 sa...

Haha, God told me to! Underbart att någon annan också har sett den. Fast hur hade du tänkt dig att en remake skulle se ut/skilja sig från originalet?

Petter Malmberg sa...

Även om Cohen gör det bästa av sin låga budget (ufo-bortföringsscenen tjänar på de dåliga effekterna) så skulle det ändå vara intressant att se materialet med något bättre effekter och nyare berättartekniker.

Det är väl svårt att tänka sej den som en stor Hollywoodfilm, även om den amerikanska kristna högerns reaktioner på den säkert skulle vara roliga, men en off-mainstreamremake - något i stil med Dark City - skulle åtminstone jag gå och se.