fredag 18 september 2009

Heinrich Böll, Peter Handke


Lyran har kommit till H på sin nobelutmaning då H följer efter O.

Heinrich Böll har fått priset (jag är nästan helt säker). Han har skrivit många bra böcker - Katharina Blums..., En clowns åsikter och allt vad de heter.

Men min favorit förblir titelnovellen i Doktor Murkes samlade tystnad. En titel som underligt nog folk verkar kunna motstå.

Peter Handke, också han tyskspråkig men österrikare, var länge på tal i nobeldiskussioner tills han började hålla på Serbien i kriget i forna Jugoslavien. Den mest okände författaren jag hört talas om kallades han en gång på Jeopardy efter att de tävlande misslyckats med att svara på vem som skrivit Den vänsterhänta kvinnan och Målvaktens skräck vid straffspark.
På senare tid har han skrivit en del tjocka böcker men en typisk Handke är kort och med mycket monologer. Utom pjäserna, som ofta är utan repliker.

I hans Frånvaron. en saga möts fyra personer i en järnvagnskupé. Genast börjar de berätta långa berättelser för varandra. "Det är kvinnan, som själklart riktar sig till de tre andra och säger:" (tre sidor följer). De fortsätter att följas åt. En dag är en av de försvunnen.

Jag älskar Frånvaron. Du kommer säkert att hata den. Läs den.

(Motivering varför han Handke ska få priset: SVT kommer i så fall säkert att visa Himmel över Berlin igen. Visst de visade den rätt nyligen och jag har den på DVD men den bör gå så ofta som möjligt.)

14 kommentarer:

snowflake sa...

Och för första gången har jag läst nåt om Handke som låtit lockande. Guldstjärna till Petter.

Petter sa...

Är det äkta guld i såna?

snowflake sa...

Nej, jag klipper dem ur guldpapper och klistrar på kartong. Eller bryter itu stjärngosse-pinnar.

Vixxtoria sa...

Men är det samma författare som skrivit Doktor Murke som skrivit Katharina Blums förlorade heder? Det har jag aldrig tänkt på. Jag har aldrig ens tänkt på att han skulle ha fått Nobelpriset; inte ens lagt namnet på minnet. Men där ser man så beläst jag visade mig vara.

Jag skulle gärna se Himmel över Berlin i sin helhet, så jag röstar för att Handke får priset bara av den handledningen. Det är ju trevligare än om de visar filmen bara för att han dör.

Petter sa...

Böll är ju ett krångligt namn.

Efter ett visst forskande i saken (en google-sökning) kan jag meddela att han fick priset 1972.

Himmel över Berlin går att hyra nuförtiden. Undvik den handkefria uppföljaren.

Vixxtoria sa...

Tack för googlingen (sådana moderna påfund har jag förstås inte på min mac). Det måste uteslutande bero på att han fick priset 1972, dvs innan jag föddes, som jag inte minns honom ;-)

Murke däremot var en sån där bok som mitt bibliotek envisades med att fronta ända tills den fick följa med mig hem.

Och hyra film? Hurdå? Vardå? (Här i Lund har de faktiskt precis slagit igen min main video dealer. Eller om de ska flytta affären. Smågodiset tar de med sig hursomhelst.)

Petter sa...

Själv har jag sånt dära lovefilm.
Den ska väl också gå att köpa för en hundring.
Eller så är det bara att vänta tills han får nobelpriset. I år blir det ju Kadare (hett stalltips) men kanske nästa år.

Vixxtoria sa...

Jag har sånt dära teliabredband, vilket gör att man har hyrfilm hem i tv:n. Det är inte så dumt för de stora rullarna, men det smalare utbudet är sådär. Och så har jag bibliotek också. Jag skulle dessutom gissa att Himmel över Berlin typiskt finns på biblioteket alldeles för nära mig (typ i samma byggnad där jag jobbar). Men jag är ganska lat och inte särskilt uppsökande när det gäller att titta på film.

Jag ska komma ihåg var jag läste om Kadare först (jag tror inte det blir han, men jag har inget emot att ha fel i den saken).

Paperback Lover sa...

Doktor Murkes... hittade jag hemma i bokhyllan hos föräldrarna. En gammal Delfinbok som sett sina bästa år. Men eftersom det var i samma veva som jag bestämt mig för att plöja så många nobelpristagare som möjligt så läste jag den såklart. Idag kommer jag inte alls ihåg vad den handlade om, men den står såklart kvar i hyllan, min hyll alltså. Tror inte nån saknar den där hemma.

Petter sa...

Eller så har dina stackars föräldrar ägnat otaliga timmar förgäves letande efter Böll.

Det händer kanske inte så mycket i titelnovellen. Det handlar om några som jobbar på en radiostation.
Men den är väldigt bra.

Gabrielle Björnstrand sa...

Håller med dig. Himmel ö Berlin är de senare decenniernas största film.
Dessutom gör den mig egendomligt lycklig varje gång. Dem där jävla infarten till staden, där alla monologer brusar. Den är sann. och sen hela sagan. Nuet.

Tror det finns en linje från Böll till den. Från clownens bekännelser till de ensamma änglarna. Tysk ensamhet. Liksom lite mer upphöjd och härdad en svensk (torpar-)ensamhet.

Ja från Böll till Wenders, och lite grann den konstige Peter Handke, som skriver så vackert, till den ännu konstigare Botho Strauss, i sin utflippade högervridning. Men hans "Rummet och tiden" är den bästa teateruppsättning jag varit med om: Bergman, Dramaten, början av 90-talet.
Godnatt!

Petter Malmberg sa...

Himmel över Berlin är bra.
Handke skrev om jag förstått rätt inte hela manuset utan bara synopsis och då monologerna. Han och Wenders hade samarbetat med två tidigare filmer.
Till jul brukar jag alltid läsa om novellen i Doktor Murkes... där de tvingas fira jul året runt.
Jag har inte läst Strauss. Det kanske man borde.

jesper nordström sa...

Ska vi köra kultursnoppmätning?;) Jag börjar med säga jag läst 18 Handkeböcke...

Petter Malmberg sa...

Jag tror jag läst 13 Handke.