lördag 15 maj 2010

Åtta länkar en lördag


Sean T. Collins om Henry & Glenn Forever
Recension av en minicomic där Henry Rollins och Glenn Danzig har huvudrollen. I serien så är de ett par.

Rundabordssamtal kring Wilson av Daniel Clowes på Savage Critic
Collins är en av de som deltar i detta samtal om Clowes senaste serie (som jag skrev om i veckan).

Warren Peace om Best American Comics 2009
Peace går igenom alla serierna i denna antologi redigerad av Charles Burns (han som gjorde Black Hole).

So far apart
"And I would walk 1152 km" Rene Engströms och Rasmus Grans nya dagboksseriesida.

Storming the tower om dagboksserier
Dagboksserien är en vanlig form inom indieserien. Storming the tower tar upp några exempel på genren och menar att dagboksserien bör ha ett tema för att bli bra. Något So far apart (som det skrivs om i ett senare inlägg på bloggen) väl får säjas ha.

Bernur om Oskuldens tecken av Patti Smith
Om en diktsamling som getts ut på svenska samtidigt med Smiths memoarer. Själv har jag av Smiths poesi enbart läst dikterna i Gunnar Hardings och Per Planhammars antologi Beat!. De tyckte jag inte var så märkvärdiga. Men denna sena diktsamling verkar intressant.

Kristin Thompson om Der Golem
Den klassiska tyska skräckfilmen.

2 kommentarer:

eskil sa...

Tja, jag kan ju inte länka, så jag tipsar: i lördagens DN är en spännande essä av Klas Östergren om Lowrys Under vulkanen

Petter Malmberg sa...

Det dröjer nog ett tag tills det går att länka till pappersutgåvan av en tidning.