måndag 17 maj 2010

Ett år av nationaldagslistor


Det är som nog bekant Norges nationaldag i dag. Förra året sammanställde jag en lista med tio bra norska romaner för att uppmärksamma dagen.

Och när Danmarks nationaldag kom gjorde jag en lista med tio bra danska romaner. Enligt inlägget för att jag då jag gjort en med norska var "nödd och tvungen att göra en med danska på deras Grundlagsdag. Så danskarna inte stämmer mej." Men troligtvis för att jag hade dåligt med bloggidéer just den dagen.

I vilket fall kom jag att fortsätta med en svensk och en isländsk lista. För att när den fjärde juli kom utöka temat utanför norden och göra en med romaner från U. S. A..

Efter Frankrike vart jag tvungen att googla nationaldagar för att hitta när det var dags för en ny lista. Och romaner blev till böcker.
En del små och konstiga länder som Holland och Australien fick bara fem böcker på vardera sina listor. Cirka 200 böcker från lite mer än tjugo länder (och en kontinent) har ändå rekommenderats på dessa nationaldagslistor med mer eller mindre fyndiga motiveringar.

Om man tänker sej en Butter tar ordets idealiske läsare som införskaffar och läser allt som jag har rekommenderar så måste denne idealläsare suckande yttra ett voj-voj och dystert skaka på huvudet varje gång en sådan här lista dyker upp här.

Och nationaldagslistorna var väl främsta anledningen till att Vixxtoria påstod att jag ägnade mej åt att "vecka ut och vecka in göra listor på (förment?) läsvärda böcker av författare som jag aldrig ens hört förnamnet på".

Jag måste erkänna att jag tyckt det varit ganska kul att göra dessa listor även om man kan ifrågasätta poängen med dem. Då jag inte började utöka listorna utanför skandinavien förrän i mitten av juli är det ett par månaders nationaldagar kvar att uppmärksamma. Men nationaldagslistornas dagar här är räknade.

Senare idag, eller kanske ikväll, kommer jag ändå att ha ett inlägg med Norge-anknytning dagen till ära.

3 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Jag minns inte om det var _främst_ nationaldagslistorna som fick mig att skriva det där. Du brukar väl lista lite allt möjligt, eller hur? Hittills har jag dock inte lyckats googla fram nån som inte finns, och det väntar jag på att upptäcka rätt vad det är :-)

P.S. I år ser jag förresten fram emot vad det blir för lista på Kanadas nationaldag. Där borde finnas massor av författare som ingen känner till som du kan skriva om.

Petter sa...

Det är något lite lätt solipsistiskt över ditt sätt att sätta likhetstecken mellan författare du inte känner till och författare ingen känner till.
Inte för att det är nåt fel med solipsism.

Kanada borde inte vara något större problem. Men jag ska se om jag inte kan smyga med nån påhittad bara för din skull.

Vixxtoria sa...

Jag är sällan solipsistisk. Men ganska ofta ironisk. Och ibland skämtar jag till och med på andras bekostnad.

(Och om jag ska vara varken eller så tycker jag helt uppriktigt att det är fascinerande att det finns så många författare som inte jag känner till. Inte för att jag är all världens måttstock då alltså, utan för att jag brukar ha så där hyfsad koll, och jag tycker om att bli överraskad och att upptäcka saker jag inte visste om tidigare.)

Jag ser fram emot att googla mig igenom Kanadalistan.