måndag 27 september 2010

Citerat från (förra) veckans läsning

"Jag skulle vilja kunna säga att jag är född sådan här, med en upp-och-nervänd stol på huvudet, men det vore att ljuga."
ur I taket av Éric Chevillard, övers. Anna Säflund-Orstadius

"Sex with God can be attained by daubing the sexual parts in mutton fat and communion wine."
ur City of silence av Warren Ellis

"På ryska skriver jag inte det jag vill, utan det jag kan: knappheten kommer till undsättning.[...]Och jag tycker om att skriva i första person singularis: V pervom litse jedinstvennovo tjisla, "i första ansiktet av den unika siffran". Jag älskar det uttrycket. Tack vare ryska språket är det som om mitt första ansikte visar sig för mig."
ur En rysk roman av Emmanuelle Carrère, övers. Anna Säflund-Orstadius

Inga kommentarer: