(Just när jag skulle till att skriva detta inlägg kom jag på att jag redan haft en lista med de
fem bästa låtarna som inleder ett album. Tre av de fem var samma som det här. Nåja.)
Om inledningsspåret på ett skivalbum egentligen är viktigare än något annat spår kan diskuteras. Det finns flera bra skivor där jag brukar hoppa över första låten. Men det är bättre med en bra öppningssång än en dålig och här är fem av de bästa:
"Creep in the Cellar" av Butthole Surfers på
Rembrandt PussyhorseFörsta gången jag hörde denna tyckte jag det var det märkligaste jag nånsin hört. Till skillnad från så mycket annan musik så tycker jag den låter rätt märklig fortfarande.
"Mercy Seat" av Nick Cave & The Bad Seeds på
Tender PreyDet finns ett par till av Nick Cave som skulle kunna ha kommit på listen ("Muddy waters" på
Kicking till exempel). Men hur "Mercy Seat" följs av "Up jumped the devil" (och den av "Deanna") är svårslagbart.
"Blacksmith" av Steeleye Span på
Please to see the kingInledningsspåret på Steeleyes andra platta. "Blacksmith" hade funnits med i en annan version på deras första album. Men det är den egentligen lite för mycket 70-talselgitarriga stuket på den här versionen som gör den till det perfekta inledningsspåret på den bästa folkrockskivan.
"Marry Me (Lie! Lie!) av These Immortal Souls på
Get lost (Don't lie!)Rowland S. Howards grupp efter Birthday Party. Pianot i början gör att detta är den enda självklara låten på den här listan.
"Dead leaves and the dirty ground" med White Stripes på
White Blood CellsWhite Stripes har ofta bra öppningsnummer. Också på deras senare lite svagare album. "Seven Nation Army" från albumet efter detta med sitt riff skulle man kunna argumentera för. Men dels är
White Blood Cells ett bättre album, dels så är "Dead leaves..." "Dead leaves...".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar