tisdag 21 september 2010

Trollkarlen från Oz och filmen


Jag har inte sett hela Victor Flemings filmatisering av Trollkarlen från Oz (1939), den med Judy Garland. Det är en lång lång film. Ändå är det svårt att inte ta upp den när man skriver om L. Frank Baums Oz-böcker och deras inflytande på litteratur och film.

Många amerikanska filmer innehåller allusioner på Trollkarlen från Oz. En vanlig sak att hänvisa till är skorna på bilden och Dorothys upprepande av "no place like home".

Scenen är lite annorlunda i boken. Bland annat så är färgen på skorna annorlunda. En mindre förändring. Men en som ofta gör det tydligare att det är filmen och inte romanen som refereras.

Det finns andra skillnader mellan boken och filmen än skofärger. Moralkakemängden är mindre, Dorothy är fattigare och äldre. Det sjungs inte lika mycket. Annars följer filmen (eller åtminstone det jag sett av den) i stort handlingen i romanen.

Det finns flera äldre kortfilmer byggda på Baums roman. Och en långfilm från 1925 (som numera finns med som extramaterial på en del av DVD-utgåvorna av Judy Garland-versionen). Den är mest känd för att Halvan spelar Plåtmannen (rättelse den 17:e februari 2011: det är Helan som är Plåtman i filmen). Handlingen lär där skilja sej en hel del från boken.

Efter denna har det gjorts ytterligare ett par filmatiseringar. Jag minns Return to Oz från 1985 som rätt bra. Den blandar handlingen från den andra och tredje boken.

Det planeras just nu en stor mängd Oz-filmer. Många av dessa verkar vara rätt löst baserade på böckerna. I många fall handlar det om att, som i mini-serien Tin Man (som jag inte heller sett - förhoppningsvis blir de övriga inläggen under Ozveckan lite kunnigare), göra mörkare versioner av karaktärerna.

Så ett av Baums syften med boken - att inspirera till ljusare och mindre skrämmande berättelser kan säjas ha gått så där.

9 kommentarer:

Ellen sa...

Jag har sett den där filmen med de röda rubinskorna säkert hundra gånger varav en stor del av dessa den senaste veckan eftersom jag har en son som fullkomligt älskar denna och inte vill titta på något annat. Jag tror att jag var fem första gången jag såg den och sen kunde jag liksom inte sluta, min mamma hade en kompis som både hade video (oj, vad exotiskt!) och denna film och varje gång vi var där fick jag se den och lyckan var gjord. Tack vare filmen hittade jag också böckerna och jag har läst de som finns på svenska ett stort antal gånger.

Egentligen hamnade jag här tack vare Blixa (favoritartist + en låt från favoritfilm kan inte bli annat än bra, va?) och var tvungen att lämna en kommentar när jag såg att det var Oz-vecka.

Petter Malmberg sa...

Det jag har sett av filmen var rätt underhållande. Övergången från Kansas till Oz är snyggt gjord. Och jag förstår den genomslagskraft som filmen hade när den kom.
Samtidigt har jag de gångerna jag försökt se hela filmen tröttnat. Men jag läste också böckerna först. Vilket brukar påverkar ens upplevelse av en filmatisering.
Men det är inte säkert de hade kommit ut på svenska utan filmen. Så lite tacksam mot den får man väl vara.

Blixa-covern är rätt underbar.

Vixxtoria sa...

Ska du skriva något om Wizard-of-Oz-experiment också, eller behöver jag berätta för dig vad det är för något?

Petter sa...

Jag vet inte vad ett Trollkarlen från Oz-experiment är. Jag skulle väl kunna kolla upp det. Men jag vill inte ta ifrån dej nöjet att upplysa mej.

Vixxtoria sa...

Det var ju ett väldigt gentlemannalikt beteende. Jag upplyser dig nu på min blogg, om du inte redan har märkt det. Och det var ett rent nöje, för jag fick tillfälle att inte endast briljera med mina kunskaper, utan också spela lite musik.

Oa sa...

Den mindre uppenbara sanningen är att det faktiskt är Oliver Hardy (det vill säga Helan och inte Halvan) som spelar Plåtman.

Petter Malmberg sa...

Så är det nog. Jag tror inte jag är först med det misstaget. Halvan känns mer passande i rollen.

Oa sa...

Ja, man tänker sig gärna en spinkig Plåtman. Jag erinrar mig ett avsnitt av "Curb your enthusiasm" som handlar lite om det.

Jag hittade förresten en bild från filmen: http://media.photobucket.com/image/oliver%20hardy%20tinman/cornershop15/American%20Films/TheWizardofOz-1925version.jpg

Petter Malmberg sa...

Början av filmen finns på youtube. Men Plåtman hinner inte dyka upp.