onsdag 22 september 2010

Dorothy, Dorothy och Dorothy


Bild av Skottie Young.
Omslag av Young till hans och Eric Shanowers seriealbumadaption av L. Frank Baums roman Trollkarlen från Oz. Tillsammans har de gjort också den andra boken i sviten som tecknad serie. Och den tredje ska börja komma ut i lösnummer i höst.
Shanower hade innan dessa gjort fem seriealbum om landet Oz med nya berättelser. Där tecknade Shanower själv. Shanower är annars känd för bland annat serien Age of Bronze, som skildrar det trojanska kriget. Den är bra.

Dorothy och de andra ser lite annorlunda ut i Youngs version än i de ursprungliga illustrationerna till romanen.
Men hur figurerna ser ut har varierat i Baums böcker också. Särskilt Dorothy.

Den första boken illustrerades av William Wallace Denslow, som i bilden nedan:


Boken därefter har teckningar av John R. Neill som illustrerat flest Oz-böcker.
Hans Dorothy är rätt annorlunda. Vilket Neill underströk i denna scen från Vägen till Oz där Dorothy och Toto (hunden, mej veterligen utan släktskap med hårdrocksbandet) stöter på en staty av Dorothy, som påminner mer om Denslows version:

3 kommentarer:

snowflake sa...

Så fina!

Men Toto är väl inget hårdrocksband? Jag vet inte vad jag skulle kalla dem, men hårdrock...? njae.

Anonym sa...

Nej, det är de kanske inte. De är väl nån slags glam-arenarock. Eller sin egen genre.
Omslagen ser ut lite som hårdrocksalbumomslag.

Petter sa...

Herr Anonym ovan är då jag. Jag skrev namnet i fel fält.

Både Toto som hårdrocksband och detta skyller jag på min förkylning (det är trots allt det enda bra man kan ha förkylningar till)