söndag 12 september 2010

Citerat från veckans läsning

"Jag anstränger mig till det yttersta för att minnas. Men tänk om det som ligger och mal där i bakhuvudet inte ens smakade gott? Liksom Prousts förkättrade madeleinekaka - detta märkliga bakverk som smulades sönder till en mosig smet en råkall och kulen eftermiddag, i en sked lindblomste till råga på eländet - liksom den förknippas mitt minne kanske bara med något högst ordinärt som jag enbart är förtjust i av sentimentala skäl"
ur Smaken av Muriel Barbery, övers. Marianne Öjerskog

"Jag beklagar att jag inte behärskar ficktjuvarnas konst. Borde icke män som hänge sig åt intriger betrakta denna konst som en del av sin uppfostran? Hur roligt vore det icke att kunna snatta en rivals brev och porträtt eller också avslöja fromma kvinnor genom att knycka komprometterande papper ur deras fickor. Men våra föräldrar tänka på ingenting, och jag som tänker på allt står icke desto mindre handfallen och vet icke vad jag skall taga mig till."
ur Farliga förbindelser av Choderlos de Laclos, övers. Arvid Enckell

Inga kommentarer: