söndag 6 februari 2011

Citerat från veckans läsning

"Hon [Lena Nyman] satte sig framför sitt icke-våls-altare (brutet gevär, foto av Martin Luther King Jr) och skrev på maskin, med ett enda finger.
- Syns det i kameran vad jag skriver?
- Nej.
Efteråt hittade jag det hon knackat ner under tagningen:

I c k e v å l d

Martin Luther King är bra. Tra la la. Tjoha. En gris är ett djur utan bur. Men en tiger utan bur är inte rolig. Och jag känner mig som en påse nötter. Och det är inte roligt. Börje och jag är träskfanatiker och ekidioter och skrotbilsfantaster. Ha ha. I träsket är könsumgänge uhygtfvbju ghunmjvj hbg Dvd hgbhgf hjuh hgfrd gfvgf yhgtfghvj Hbgvj gnijkujnm gtyhtchgbvfr etc. etc."
ur Jag var nyfiken Dagbok med mig själv av Vilgot Sjöman

"Hats!
Colours glowed; elegant shapes hypnotized his senses in the beam of the lamp. Hats of myriad descriptions: hats, caps, berets and bonnets; toques, trilbies and titfers; chaperons, chaplets, cornets and coifs.
Soft-crowned hats, stiff-crowned hats, low-crowned and high-crowned; feathered, plumed, winged and gauzed; bicorne and tricorne; boaters and bowlers, homburgs and turbans; gorgets, cowls and hoods; helmets, galeas and aegeas.
And these were just the hats!"
ur The Garments of Caean av Barrington J. Bayley

Inga kommentarer: