söndag 13 februari 2011

Sju länkar en söndag


Simon säger om ᙛᎮᏑᏱᏱᏲ ᏍᎽ av Charles Burns
Eller Johnny 23 som den också kallas. Burns remix av sin egen X'ed out. Där texten är skriven med ett påhittat alfabet.
Burns är mest känd för seriealbumet Black Hole. X'ed Out som kom förra året var första delen av tre. Serien börjar med en längre drömsekvens och därefter följer berättelsen om han som drömmer drömmen och vi får se en del av det som påverkat drömbilderna. Jag tyckte drömskildringen var den starkaste delen av serien - men kanske lider den senare delen bara mer av att det bara är en inledande del av serien.
Det finns ögonblick som mellan dröm och vaket tillstånd i albumet och i remixen (som jag inte läst) verkar Burns blanda bilder från albumets två avdelningar.

Intervju med C.F. av Matt Seneca
Hooded Utilitarians. Jag har bara läst den första Powr Mastrs och en del kortare verk. Men C.F. verkar vara en intressant serieskapare.

Rikard på Shazam om Orc Stain
Powr Mastrs utspelar sej i en slags fantasyvärld. Flera amerikanska serier på senare år har använt sej av fantasytroper på nya sätt. Som Orc Stain av James Stokoe. Som är en kritikerfavorit.

Fantasin som får oss att förstå. Jan Myrdal läser John-Henri Holmbergs Inre landskap och yttre rymd
"Tjugo år dessförinnan när jag var helt stängd i den officiella pressen efter konflikterna på Aftonbladet hade han [Holmberg] gett mig plats att skriva helt fritt i Gaudeamus. Han gjorde det som libertarian. Vi stod på yttersta kanterna av vänster och höger men möttes just därför i omsorgen om den yttrandefrihet (också - i synnerhet - de and-ras) som de rättänkande och politiskt korrekta, höger som mitten och vänster då som nu och alltid, inte vill värna. För det handlandet 1972 kommer jag alltid att vara honom tack skyldig. Men vi möttes också i intresset för sf. Dock med den olikheten att han var kunnigare och betydligt mer beläst. Han kom därför ut till Fagervik med kassar av böcker vilka han ansåg att jag borde läsa."
Recension från 2003 av Holmbergs översiktsverk om science fiction.

The Wicker Tree trailer
"Burning soon". Trailer till den fristående fortsättningen på Wicker Man. Den bygger på en roman av Robin Hardy (som har gjort både Wicker Man och den nya filmen) vid namn Cowboys for Christ. Trailern ser väl inte så dålig ut - men jag tvivlar på att den lyckas fånga samma underliga energi som föregångaren. Om Wicker Man (och Michail Bachtin) har jag skrivit HÄR.

Eva Ström recenserar Antenner i regn av Adam Zagajewski
Ett urval översatt och sammanställt av Anders Bodegård (som stod för det urval av Ewa Lipska som jag skrev om i veckan).

2 kommentarer:

Spiring sa...

När jag läser Myrdals recension slår det mig att jag faktiskt har Holmbergs två böcker - fast jag har inte tittat i dem sen jag köpte dem. De ligger nämligen i högen för "nyinköpta böcker jag ännu inte tagit mig an"; det var en av alla dessa nuförtiden så frekventa biblioteksutförsäljningar som medförde att böckerna övergick i min ägo tidigare i vinter. Så åtminstone Täby bibliotek hörsammade Myrdals önskemål. Men nuförtiden tycker de tydligen att 10 kronor är av högre värde än en SF-översikt i två band.

Petter sa...

Jag har inte själv böckerna. Och de är väl närmast att betrakta som referensverk.
Så gamla kan de ju inte ha varit när du köpte dem heller. Så det låter lite underligt av biblioteket i fråga. Även om man kan tänka sej att det inte är så många av Täbys invånare som efterfrågat dem.
För 10 kronor får de nog anses som ett fynd.