onsdag 8 juli 2015

Blogg med kokain



Då jag nyligen flyttade om böcker i min boksamling så hade några på A hamnat fel och M. Agejev kommer nu i stället för på sin rättmätiga plats. Det är klart man vet inte om han hette Agejev på riktigt. Mycket lite är känt om honom. Exilrysk författare. När hans verk blev känt på 80-talet hade alla spår av honom försvunnit.

Agejevs Roman med kokain är en roman om en kokainmissbrukare åren runt oktoberrevolutionen. Många år var jag utan ett ex av boken och blev därför glad när jag hittade den för en tia på bokrean för ett par år sen.

Ibland brukar Agejevs bok kallas för en kultroman men den är bra ändå. I Ryssland kom deten filmversion för ett par år sen. Den känner jag mej tveksam till.

4 kommentarer:

Pia sa...

Kan berätta för dig att denna bok hittade jag i mitt biblioteks magasin för några veckor sedan. Nu har jag klassat om den och placerat den i publik miljö på vår klassikerhylla.
Jag hamnade på din blogg när jag letade efter information om Samuel Becketts Hur det är. Ditt blogginlägg kom upp som nummer 2!
En trevlig och oväntad "hälsning"
Faster Pia

Petter Malmberg sa...

Där ser man.
Jag tror nog man kan räkna Roman med kokain som en mindre klassiker.

Anonym sa...

I vår klassikerhylla blandas friskt major och minor. Förhoppningen är synliggörande. Att det ska vara lättare att hitta godbitar om de står i ett mindre urval? De lånas mer i alla fall nu :-). Pia

Petter Malmberg sa...

Då fyller den väl sitt syfte.