torsdag 2 juli 2015

Levnad och Evigt gröna träd av Gunnar Adolfsson

På länken i förra inlägget så skriver jag också om Eva Adolfssons far Gunnar Adolfsson som har en roll i boken.

Gunnar Adolfsson var en kommunistisk arbetarförfattare, redaktör och riksdagsman. I inlägget nämner jag de två tidiga romanerna Trappan och Väntande land. Två böcker som jag tyvärr inte äger.

Men jag tar också upp novellsamlingen Evigt gröna träd . Ett urval utgivet på 70-talet med Adolfssons noveller från 20- och 30-talet. Och några från 60-talet.
Adolfssons författarskap fick en andra andning på 60-talet med några skildringar av lantligt liv som fick bra kritik också i borgerlig press.

Jag hittade Adolfsson genom en skriftställning av Jan Myrdal. En ung Myrdal är med mot slutet av Adolfssons underhållande självbiografi Levnad:
"unga ynglingen som upphov rösten stod plötsligt på huvudredaktörens rumsgolv, inkommen i den bråda timmen utan att knacka:
- Jag är Jan Myrdal, finns det någonting jag kan göra.
[...]
  - Jaså du är Jan Myrdal. Jag kände din farsa lite grann, han bar som statsråd en alldeles för röd slips. Till allmän borgerlig förtretelse tecknade han också ett handelsavtal med Moskva.
  Jan Myrdals skratt var omöjligt att tyda, det kunde lika gärna gälla rödslipsen som ättetavlan, också bakslugheten med handelsavtalet."
(Det här inlägget ingår i en serie där jag skriver om böckerna i min boksamling, en i taget i alfabetisk ordning (eller två i taget i det här fallet))

Inga kommentarer: